Waarom schuimt bier niet (goed) in een glas dat met zeep is gewassen?

En hoe kan je dit weer herstellen, of is dat onmogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
18.9K

Het beste antwoord

Regels voor een goede schuimkraag.

Schoon
-Bierglazen niet door het afwas sop halen. Evtentueel. een speciaal sopje maken van water en citroensap. Ook heet water met soda voldoet maar dan moet er wel goed nagespoeld worden.
-Een vetvrij glas heeft een egaal waterfilmpjelangs de wand, er lopen geen waterdruppels naar beneden.

Droog
-Het beste is om het glas uit te laten druipen.
-Gebruik nooit een theedoek die pluist of die voor ander vaatwerk gebruikt wordt.

Temperatuur
-De temperatuur van het glas moet hetzelfde zijn als die van het bier ( Bij een ondergistend biertje eerst het glas spoelen met koud water, bij een bovengistend biertje niet. )
Drink het bier ook op de voorgeschreven temperatuur, dit is van invloed op de schuimkraag en vooral op de smaak. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de oplosbaarheid van koolzuur, dus hoe meer schuim. Het gevolg: een lauw biertje schuimt meer dan een koel biertje.
Denk nu niet van ik ga mijn biertjes lauwer drinken want bij hogere temperatuur is de viscositeit lager waardoor het drainage proces vlugger verloopt. Dus een koel biertje schuimt minder maar het schuim is wel stabieler.

Vorm
-Gebruik een smal hoog glas voor ondergistende bieren. -en de bredere bolvormige bokaal voor bovengistende bieren.

Inschenken
-Schenk eerst wat dieper in het glas zodat er het nodige schuim ontstaat.
-Niet plensen want daardoor ontstaan er lucht in plaats van koolzuurbellen die veel sneller verdwijnen.
-Laat nu het bier langs de wand het glas instromen.
-Bij overdadig schuimend bier schenkt u het bier in door het flesje zo diep mogelijk in het schuin gehouden glas te steken, ook nadat de opening onder het vocht is verdwenen.

Drinken
-Maak voor de aanval de lippen shoarma-, chips-, labello-, lippenstift- en vetvrij anders is het voorafgaande helemaal voor niets geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat vet het schuim afbreekt

Toegevoegd na 38 seconden:
een ander gals pakken en goed omspoelen met koud water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet en zeep breekt de oppervlaktespanning af. Deze is nodig om de luchtbelletjes vast te houden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de kroeg spoelen ze de glazen toch ook met zeep, en dan is er niks aan de hand.
Vet dat klopt ja.
amc
14 jaar geleden
Zeep klopt ook. Zeep wordt verkregen door vet en een chemische reactie op alkalische middelen. Zeep is anders dan een afwas cq. afwasmiddel.
Vet breekt het schuim af. Zeep is vet, lippen en/of -stift is vet, het schuim breekt af. Je kunt het herstellen door een glansspoel middel cq. ontvetter te gebruiken voor je glazen. Een bierglas ook kort even afspoelen met koud water en dan niet afdrogen helpt ook.
amc
14 jaar geleden
Een tip van oma: was je bierglazen in sodawater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is te herstellen door het glas in water met soda te spoelen. Daarna met schoon water en je glas is brandschoon. Wordt in sommige café's ook af en toe gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de kroeg, spoelen ze de glazen ook met zepp, dus lijkt me sterk dat het daar aan ligt.
is al het vet, wel goed van het glas af gewassen.
Was hem nog een keer met zo heet mogelijk water met afwasmiddel, en pak een schone theedoek om hem af te drogen, dan kun je zien of die goed schoon is.
Ik pak voor glazen altijd een aparte theedoek, omdat er aan het andere afgewassen servies, altijd nog vet kan zitten, en dan smeer je dat weer in je glazen, en dat ziet er niet uit, en je pilsje valt dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het schuim bestaat uit in het bier aanwezige eiwitten, die na de ontluchting, (openen van het flesje) omhooggestuwd worden door de co2 in het koolzuur. de eiwitten om de co2 vormt het schuim. in dik schuim zitten kleinere bellen, dus dikker schuim dat beter hecht aan het glad. zeep stimuleert de schuimvorming, waardoor grote bellen ontstaan, die het bovenliggende schuim kapot stuwen. en als vervolg hierop, daarom slaat bier in een plastic glas ook zo snel dood, doe maar eenseen schoon stuk plastic in een beetje bier, en een schoon stuk glas, om het plastic verzamelen zich veel grote bellen, zoals hier boven uitgelegd, funest voor een mooie schuimkraag.

Toegevoegd na 5 minuten:
ohja, en je glas herstellen kan door langdurig spoelen met water, afsluiten met ijskoud water, beetje vocht afschudden, en dan tappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bierglas is zo bewerkt dat het een optimale schuimkraag kan behouden. Gewone huishoudens gebruiken zeep die deze glazen zo aantasten dat dit prachtige effect daardoor verdwijnt. Kroegen gebruiken vaak een daarop aangepaste afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zijn we gewend, misschien door toonaangevende brouwerijen, snel pilsen te tappen en inderdaad even twee vingers schuim te zien. Snel tappen is omzet nietwaar.
In Duitsland in vergelijkbare cafe's sta je toch wel iets langer op je pilsje te wachten, maar daar kun je een muntstuk op het schuim leggen zonder dat het verdwijnt.
Misschien ligt daar n oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je je biertje al ingeschonken en kan je het zo snel niet overgieten in een ander glas?
Neem dan een stukje keukenpapier (toiletpapier voldoet ook maar het idee is misschien minder prettig) rol het op alsof je een potlood erin rolt.
Doop het in je bier en draai rondjes alsof je het roert. Het papier neemt alle vet op en je bier schuimt weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt mijn eerste test!!