Smaakt melk altijd hetzelfde? Zo nee, waarom niet?

Wel van het zelfde merk uiteraard ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
5.7K

Antwoorden (7)

Nee. Afhankelijk van hoe koeien gehouden worden (Op stal of in de wei) krijgen ze ander eten. En wat er in het voer zit bepaald uiteindelijk ook de smaak van de melk. Zo zie je in het voorjaar weer de graskaas verschijnen: De melk van koeien die net op gras over zijn geschakeld levert ook een hele andere kaas op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neen, Omdat het niet allemaal van dezelfde koe komt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan wat voor soort eten de koe heeft gehad
als hij alleen gras eet zal de melk anders smaken dan als hij er krachtvoer erbij heeft gekregen.
ook de soort van de koe speelt een rol in de smaak van de melk.
alleen is dit verschil zo klein dat je het bijna niet merkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van hetzelfde merk bestaan er verschillende varianten. volle melk, halfvolle, magere, karnemelk, houdbare melk. en daar zit zeker smaakverschil in. bereidingswijze tot aan de verpakking is verschillend.

Sterker nog, ik proef aan de melk of het uit een tetra verpakking komt of uit een plastic fles komt. terwijl het dezelfde melk betreft van hetzelfde merk. (al drink ik het beide net zo graag).

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zie nu de antwoorden hierboven mij gegeven over voedsel, maar een boer moet zich aan afspraken houden wat voedsel betreft. dus veel verschil kan er niet in de smaak en kwaliteit zijn. dit zal marginaal zijn. maar marginaal is ook een verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom de minnetjes?
Neen,het is te zien welk seizoen.
Je kunt ook geitenmelk of paardenmelk verkrijgen.
Deze melk smaakt anders dan de koeienmelk.

Ook heb je magere melk,halfvolle melk en volle melk.
Magere melk is zodanig aangelengt dat je nauwelijk te melk proeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Gepasteuriseerde melk smaakt anders dan gecastreerde melk. Dat komt doordat gecastreerde melk niet word na verhit en dus 1 keer word verhit. Gepasteuriseerde melk die word lager verhit, dan weer gekoeld, dan nog een tijdje na-verhit. sommige mensen die vinden dat gecastreerde melk vies is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee melk smaakt niet altijd hetzelfde, vooral bij de biologische zuivelboerderijen is het heel normaal.
De koeien vreten s' winters anders als zomers, en dat beïnvloed de smaak van de melk..

Wat ze een zorgwekkende ontwikkeling vinden: Er is verdorie bijna geen echt lekkere zuivel te koop in een normale supermarkt! Het succes van de Nederlandse zuivelindustrie is een enorme smaakvervlakking! Alle zoete zuivel is superzoet, alle zure zuivel is vreselijk zuur en wrang en van ellende doen we er dan maar weer een aardbeienachtig-bosvruchtenfrutseltje door, zodat de ellende gemaskeerd wordt. Melk smaakt niet naar melk maar naar niks. Alles is gehomogeniseerd, alles is gepasteuriseerd of erger, alles is gestandaardiseerd. Waarom moet melk in de zomer hetzelfde smaken als in de winter? Dat kan toch helemaal niet, in de zomer vreten de koeien toch ander voer, dan is de melk en alle producten die daarvan gemaakt worden, toch ook anders ? Die nuances, dat smaakverschil, daarvoor moet je toch echt bij boerenzuivelaars zijn. Bij die bedrijven waar alleen melk van de eigen koppel vee wordt verwerkt, zodat alle seizoensverschillen, verschillen in voer enz. maximaal merkbaar zijn. Het is de charme van boerenzuivel, nooit saai, altijd lekker