wat is het beste, smaken verschillen.
ik neem schijfjes verse gember, een snuifje kaneel, en doe er honing bij.
11 jaar geleden
Benodigdheden:
1 liter water
5 cm gemberwortel, geraspt
sap en rasp van 1 citroen
honing naar smaak*

Praktische tip voor gemberthee
Gember raspt makkelijker wanneer je het invriest en daarnaast blijft het langer houdbaar.

Breng het water met gember en citroensap en -rasp aan de kook, laat het 10 minuten trekken, zeef het mengsel, en breng de thee op smaak met honing. Als de smaak te sterk is (ligt een beetje aan de breedte van de wortel), kun je er nog wat heet water aan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om verse gember thee te maken, gebruik je de gemberwortel, deze kan je raspen of in plakken snijden. De gemberwortel wordt in plakjes gesneden, in water gekookt en daarna laat je hem 5 min trekken als je hem raspt dan gebruik je een theezeefje bruine suiker of honing om het naar smaak te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moet de gemberwortel geschild worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja het beste is dat je hem schild
Populaire recept voor gemberthee:
(voor 2 tassen)

Doe 3 tassen water in een kookpot (een deeltje zal verdampen)
Schil een stuk gemberwortel (de grootte van een een hele grote duim)
Rasp hem fijn (ik gebruik een special gemberrasp uit de Chinese winkel, maar vroeger nam ik gewoon een kaas- of wortelrasp, zo eentje waar je echt kruimels mee krijgt)

Doe alle gemberpulp in de pot en zet op een laag vuurtje (met half deksel)
Voeg een klein stukje kaneelstok toe.
Pers in elke tas een volledige mandarijn/clementine uit. (als je het nog zoeter wil: een appelsien of 2 mandarijnen)
Laat de gemberthee zachtjes koken tot de thee lichtbruin kleurt (af en toe roeren zodat de gemberpulp niet vastkleeft aan de bodem)
Voeg aan de thee een goeie snuif zwarte peper toe
Giet de thee in de tassen (gemberpulp mag echt mee opgedronken worden, is zelfs gezond)
Drink heel warm (afhankelijk van je smaakvoorkeur, kan je een beetje honing toevoegen)

Als ik keelpijn heb, dan gorgel ik er zelfs een beetje mee.
Misschien eerst even wennen aan de smaak, maar na enkele keren zal je er zeker van genieten!

Ik drink deze gemberthee bijna dagelijks en zeker wekelijks en heb (toeval of niet) al jaren geen verkoudheid / griep / keelontsteking meer!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.tuinadvies.nl/gemberthee_maken_thee.htm