Moet je iedere dag een glas melk drinken?

Ik verblijf een tijd in het buitenland. De melk smaakt hier anders dan in Nederland.
Persoonlijk vind ik het niet te drinken.
Het is langhoudbare melk (vind ik erg vies).
Of je kunt poedermelk kopen en het zelf aanmaken met water. Maar ook dat is te vies voor woorden.

Kortom, ik drink dus geen melk.

Maar mijn dochter wil ook geen melk drinken. Ik neem haar dat niet kwalijk. Ik vind het zelf ook goor. Mijn zoon drinkt wel gewoon de poedermelk. Hij vindt het lekker.

Mijn man wil dat ik mijn dochter "dwing" om melk te drinken. Ze eet wel kaas en yoghurt.

Mijns inziens is het niet zo heel erg belangrijk dat zij geen melk drinkt. Mijn dochter is 5 en mijn zoon is 2.

Toegevoegd na 33 minuten:
Maar moet ik haar dan "andere" producten aanbieden? Meer yoghurt of kaas (eet zij al, op dit moment). Ze eet zelfs heel veel yoghurt.

Is dat afdoende (ik denk persoonlijk van wel).

Of zijn er nog meer producten met een hoog Calcium gehalte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Het beste antwoord

Vroeger, in de oertijd, was melk drinken heel belangrijk. Nu niet meer, omdat we nu altijd de beschikking hebben over voldoende andere goede voedingsmiddelen die prima voorzien in onze behoefte aan vitaminen, brandstof en mineralen.

Toegevoegd na 7 minuten:

Misschien is wat extra uitleg nuttig.

Alle zoogdieren, zo ook (oorspronkelijk) de mens, kunnen alleen in de zuigelingtijd melk verteren. Daarna stopt het lichaam met het produceren van een bepaald enzym dat nodig is bij de vertering van melk. Vanaf dat moment kan de zuigeling geen melk meer verteren.

Dat is ook niet nodig, want tegen die tijd kan de zuigeling ander voedsel aan, en hoeft de moeder haar energie niet meer in de melkproductie te steken.

De mens ging op een gegeven moment andere dieren houden: veeteelt. In een bepaalde groep veetelers ontstond een mutatie, die ervoor zorgde dat het melkverteringsenzym niet meer vanaf een bepaalde leeftijd werd uitgezet. De dragers van die mutatie konden dus ook op volwassen leeftijd melk verteren - in dit geval de melk van hun vee.

Deze mutatie zorgde ervoor dat een nieuwe voedselbron toegankelijk werd - een voedselbron die ontoegankelijk was voor stammen waarin die mutatie niet was opgetreden.

Aan de gigantische snelheid waarmee deze mutatie zich door de populatie verspreidde, kunnen we zien hoe enorm groot de voordelen daarvan waren. De gezondheid en de overlevingskansen van deze mensen waren vele malen groter geworden.

Tegenwoordig hebben we die extra voedselbron niet meer nodig. Melk drinken is nog steeds prima, het is gewoon een gezond product. Maar we kunnen nu ook zonder, omdat de winkels altijd vol liggen met andere gezonde producten.

Vergelijk het met bijvoorbeeld sinaasappels. Heel gezond, en zeker aan te raden om regelmatig een sinaasappel te eten of uit te persen. Maar ben jij allergisch voor sinaasappel, of vind je sinaasappel niet lekker, dan kun je ook prima zonder sinaasappels - gewoon voldoende ander fruit eten, en je vitaminenbehoefte is nog steeds ruimschoots gedekt.

Bij melk zie je dat ook. Sommige mensen vinden het niet lekker, sommige mensen zijn er allergisch voor, sommige mensen (vooral negroïden en aziaten) hebben "onze" mutatie niet en kunnen dus geen melk verteren - maar ook zij zijn gewoon gezond, zolang ze maar voldoende andere gezonde producten eten.

Toegevoegd na 27 minuten:

N.a.v. je toevoeging: zie reactie (in dit antwoord past geen extra tekst meer).
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: Melk draagt niet zo gek veel bij aan de calciumopname. Melk bevat wel calcium, maar dat wordt door het lichaam maar heel beperkt opgenomen. Als jouw dochter al kaas en veel yoghurt eet, krijgt ze op die manier ruim voldoende calcium binnen. Je hoeft je daar dus geen zorgen over te maken. Wil je dat ze gezonde, stevige botten krijgt, dan is het belangrijker dat die botten worden belast. Botten die niets te doen hebben worden brozer en zwakker, botten die krachten te verduren krijgen worden door het lichaam versterkt. Zorg daarom dat je dochter veel beweegt. Laat haar maar lekker rennen, springen, fietsen, enzovoort. Daar hebben haar botten veel meer aan dan aan een extra glas melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke dikke dikke plus.

Andere antwoorden (6)

Het is inderdaad niet belangrijk. Ik ben allergisch voor melk en ik heb ook nooit vervangers gekregen en ik leef nu al 23 jaartjes dus wat mij betreft moet je har niet dwingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kun ook kaas of joghurt of ijs of dingen als optimel laten drinken/eten..
En thuis weer gewoon melk.. Voor die korte tijd op vakantie is dat niet zo belangrijk...
Ik zou me wel vragen stellen bij de opmerking..
Mijn man wil dat ik mijn dochter dwing!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang houdbare melk vind ik zelf ook niet lekker. Ik hou al niet van melk op zich (drink het dus ook vrijwel nooit meer sinds mijn jeugd en ben inmiddels zonder noemenswaardige problemen door kalkgebrek al 26) maar vind de gepasteuriseerde versie al helemaal niet te drinken. Kalk op zich is wel belangrijk voor kinderen in de groei, voor ontwikkeling van botten en tanden, maar ook weer niet zo onontbeerlijk dat je het niet een poosje zou kunnen missen. Eventueel zou je kunnen proberen om wat limonadesiroop door de melk te mengen of misschien is Yogho Yogho of een vergelijkbare yoghurtdrank een goed alternatief. Milk and fruit vind ik zelf ook wel lekker, misschien dat er daar ook zoiets verkrijgbaar is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een glas melk per dag is zeker gezond, maar niet noodzakelijk. In mijn omgeving (inclusief ikzelf) zijn er mensen die al jaren geen melk drinken. Geen probleem hoor! Mocht je toch graag willen dat je dochter dit toch op een andere manier binnnenkrijgt kun je dit inderdaad oplossen met andere producten wat extra te geven zoals yoghurt en boter. Of misschien een keer probere. Pannekoekente bakken, kijken of dit wel in de smaak valt?
En wat je man betreft, ik denk dat hij maar gewoon even wat te accepteren heeft..! Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit melk gedronken heb als kind. yoghurt en vla ook niet, en ik ben toch wel gezond opgegroeid
12 jaar geleden
De mens is het enigste zoogdier dat doorgaat met melk drinken als het volwassen is en dan ook nog geen melk van de eigen soort ( mens) maar van een dier.
Koemelk drinken is niet gezond!
Er komen steeds meer mensen die vanuit hun gevoel geen melk meer drinken en het ook niet meer lusten.
Yoghurt is wel erg gezond.
Normaal zit er in ons voedsel voldoende calcium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Kun je uitleggen waarom melk niet gezond zou zijn, maar melk die een extra bewerking heeft ondergaan, ineens wel weer gezond zou zijn?