Wat gebeurt er als ik een 12V DC adaptor gebruik voor iets wat 9V DC nodig heeft?

En andersom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
41.2K

Het beste antwoord

Het bovenstaande gaat lang niet in alle gevallen op veel apparaten zijn voorzien van een vast spannings regelaar die intern verwerkt zit. Met name om dit soort "Ongelukjes" te voorkomen. Deze regelaars hebben kunnen een ingangs bereik hebben tot 32 volt en deze omzetten naar bijv 12 volt.

Op deze manier krijgt het apparaat intern nog altijd zijn 12 volt die het nodig heeft en zal er in dat geval niets met je apparaat gebeuren en deze simpelweg naar behoren functioneren. Als deze regelaar echter een te lage spanning aangeleverd krijgt doet het apparaat echter helemaal niets.

Bij apparaten die niet van deze regelaars zijn voorzien is een te groot overvoltage funest, echter een klein percentage over voltage zouden ze nog kunnen warderen omdat er dikwijls een veiligheids marge is mee berekend. Deze marge ligt varierend van 1 tot 2 volt. Een apparaat van 9 volt DC zou 11 wellicht kunnen hanteren maar aanraden zou ik het zeker niet doen.

De digitale apparaten zijn intern vrijwel allemaal beveiligd en voorzien van diverse regelaars ter beveiliging, de goedkope chineese versies daar gelaten. Ook Laptops kunnen een overvoltage hanteren.

Bij situatie 2 waarbij een apparaat 12 volt nodig heeft en 9 volt krijgt geld een ander verhaal. In de wereld van talloze apparaten, komt het tevens met regelmaat voor dat een apparaat van 12 volt ook met 9 volt prima kan functioneren.

Denk hierbij aan de vroegere draagbare radio's, men kon in deze batterijen stoppen, en die batterijen liepen leeg. Had men een radio waar 4 x een AA batterij van 1.5 volt in moest en dus 6 volt nodig had, echter bij 4 volt werkten de meeste radio's nog steeds naar behoren. En zo zijn er meerdere apparaten die dit kenmerk hebben zoals divers speelgoed en zelfs laptops.

Ik heb heb in mijn bedrijf diverse keren meegemaakt dat laptops werden afgeleverd ter reparatie, waarbij niet de juiste adaptor werd meegeleverd. Een laptop heeft over het algemeen een adaptor die 19.5 volt leverd. Echter op 16 volt komt het voor dat laptops prima functioneren dat terwijl ze 3.5 volt tekort komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het 1e geval ontvangt het apparaat te veel spanning en dat zal waarschijnlijk op den duur tot weigering van het apparaat leiden, waardoor het onherstelbaar beschadigd wordt.
In het 2e geval zal het apparaat door te weinig spanning dienst weigeren, maar zal m.i. niet beschadigd worden en met de juiste adaptor weer gewoon dienst doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1e Als er teveel spanning op gezet word zal het apparaat gewoon doorbranden. Dit komt omdat bepaalde onderdelen niet meer mogen hebben dan de opgegeven spanning. Dat kan bij digitale apparaten al meteen gebeuren zodra de spanning een paar volt overschrijd.
2e geval het apparaat krijgt tekort spanning waardoor het soms niet (of slecht) gaat werken. En dus niet (goed) functioneert volgens de opgegeven de specificaties van de fabrikant.