iRobot "hinkt", waarom?

Onze iRobot Roomba "hinkt" nogal. Het lijkt of er een wiel blijft hangen en hij tikt.
We hebben 'm helemaal gedemonteerd en schoongemaakt maar dat herft niets geholpen. Wat zou er mis kunnen zijn?
Reserve onderdelen zijn gewoon te bestellen maar dat wil ik alleen doen als het echt kapot is.

Toegevoegd na 6 dagen:
Welk onderdeel zal ik moeten vervangen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Zijn er reparateurs in omg. rotterdam die ervaren zijn met Roomba?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

hoi BJS,

roomba is niet veel meer dan een doosje met twee motoren die random worden aangestuurd. oké, je mag het robot noemen, maar dan wel een van de meest simpele typen.

leg hem op de rug, en voel de kracht van de wielen.
dus laten lopen, en met de hand een beetje tegen houden.

de weerstand die je voelt moet regelmatig zijn, als er in een van de motoren haperingen te voelen zijn, wissel de aansluitdraden om. dus de voeding van de linker motor aansluiten op de rechter motor, en andersom.

voel nogmaals, is de hapering meeverhuisd, dan zit het in de elektronica, blijft de hapering in dezelfde motor, dan is er iets mis met het loopwerk, een afgebroken tandje van een tandwiel.
ik weet niet welke elektronische technieken zijn toegepast.
vermoedelijk H-bruggen, als er een blusdiode of transistor kapot is, dan krijg je ook vreemd gedrag.

vanaf dit toetsenbord kan ik weinig zien.
voor een persoonlijke diagnose moet ik de patient toch echt zelf onderzoeken.

gewoon weer ouderwets zelf de stofzuiger ter hand nemen.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi BJS,
daar hebt je al zo iets, ik heb zelf geen ervaring met de Roomba.
rest nog: valt er mee te leven? laat het zo.
is het erg bezwaarlijk, dan toch maar openslopen en zien wat er van komt.
ik zou het zo laten, tot hij er helemaal mee stopt
uiteraard even bij roomba leverancier vragen, maar ik ga er van uit dat je dat al gedaan hebt.
veel suc6
groeten, Dré