Wat doe ik aan vijvervissen met wratten?

Ik heb een paar goudvissen in mijn vijver met wratten. Eentje achter z'n oog en 2 op de zijkant. Het ziet eruit als een witte wrat/blaas. Is dit besmettelijk voor de rest van de vissen? En zou het kunnen dat dit een ziekte is die door vleermuizen overgedragen kan worden? Regelmatig zie ik een vleermuisje over het water scheren om te drinken. Ik heb gehoord dat vleermuizen grote ziektedragers zijn.

8 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Vleermuizen scheren over het water om insekten te eten. Ze brengen alleen ziektes over op honden als die gebeten worden. Sus als je vissen ziek zijn is het niet van de vleermuizen.

Er zijn diverse ziektes bij vissen die er uit zien als wratten. Hadden de vissen de wratten eerst niet, dan is het inderdaad een ziekte. Als je ruimte hebt, kun je de aangetaste vissen in een andere vijver zetten, zodat ze de rest niet kunnen besmetten. Let er met dit warme weer op, dat water in een ondiepe teil veel te snel opwarmt. Het moet dus wel een grote opvang zijn.

Verder zitten de parasieten of virussen ook in het water, dus de kans is groot dat de andere vissen alsnog aangestoken worden. Er zijn middeltjes in de handel die weerstandverhogend werken, en breed-spectrum middelen die meerdere ziektes bestrijden. Lees de gebruiksaanwijzing goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vissen hebben last van karperpokken.
Goudvissen zijn ook karpers ( kroeskarpers)
De pokken een aantal malen aanstippen met betonine wil soms wel helpen.
Verder kan je er weinig aan doen.
Met vleermuizen heeft het niets te maken.