Kan ik rustig een derde dwergpapaegaaitje bij de andere twee zetten?

Ik heb buiten twee dwergpapegaaitjes zitten, een mannetje en een vrouwtje. ze zijn nu ruim een jaar samen. ze zitten in een volliere

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wat ik ervan af weet is dat je dan onrust en ruzie krijgt in je voliere .

omdat je er een mogelijke rivale bijplaatst .2mannetjes bij 1 vrouwtje is voor het vrouwtje stressen .

continu op gejaagd door de mannen .

1man bij 2 vrouwtjes gaat wat soepeler .heeft man de keus en jaagt niet steeds achter dezelfde vrouwtje aan .

dit is wat ik er van meekrijg bij onze voliere .
ben dus geen deskundige .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt het proberen maar ik zou er dan geen mannetje bijzetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is maar helemaal de vraag of dat "rustig" kan.... papegaaien vormen een paar voor het leven, en als je er een ander bijzet is de kans, dat die het heel moeilijk krijgt heel groot.

Dit staat erover in Wikipedia:

"Papegaaien leven in groepen en hebben binnen de groep een vaste partner. In het papegaaienhuwelijk domineert het vrouwtje, dat 'pop' wordt genoemd. De vogels versterken hun band steeds weer door elkaar aandachtig te beknabbelen. Er heerst in de papegaaiensamenleving een duidelijke rangorde. Conflicten worden uitgevochten door te dreigen, in een later stadium grijpen de vogels met de poten naar elkaar en echt ernstige ruzies worden beslecht met de krachtige snavel. Omdat ze elkaar op die wijze ernstige verwondingen kunnen toebrengen zullen papegaaien snavelgevechten zoveel mogelijk vermijden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Papegaaien

Dat vermijden van snavelgevechten is dus in de natuur, maar als ze met z'n 3en in een kooi zitten, dan geldt dat niet meer.
Misschien zou het wel goed gaan als je er een paartje bijzet. Maar ook dan is de kans op vechten behoorlijk groot!