waarom gaan aquarium vissen snel dood of worden ziek van verschillende dierenspeciaalzaaken ?

hallo ik koop wel eens vissen voor mijn aquariums uit amsterdam en ik ken wel wat dierenwinkels die ook vissen verkopen wat mij wel eens opvalt dat vissen uit verschillende winkels eerder dood of ziek gaan binnen enkel weeken en als ik weer langs ga naar de winkels dan zie ik ook dat die vissen verslecht zijn van conditie of zelfs dood liggen /drijven in de bakken zou het kunnen zijn dat ze vissen importeren of kopen van slechte kwaliteit wat ze aanbieden in de zaak ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ze focussen alleen maar op verkopen, vaak helaas niet goed op dierenwelzijn en verzorging. Zie je ook bij de knaagdieren, veel te kleine hokjes, geen aandacht (waardoor ze niet tam zijn) etc.
Zal bij vissen ook zoiets zijn

Antwoorden (2)

Bij deze het antwoord van mij op een andere vraag over dit soort onderwerp.

Dit probleem komt veel voor.
Zal het proberen uit te leggen.
1 Nieuwe vissen komen uit water met een andere samenstelling.
De verandering van water, geeft stress en stress kan voor vissen dodelijk zijn.
2 Iedere vis heeft bepaalde ziektes en parasieten bij zich, zolang de vis gezond is in goed water en zonder stress , heef de vis er totaal geen last van.
Juist door de stress kunnen de ziektes en parasieten de kop op steken( vooral witte stip) en de vissen alsnog ziek maken.
3 Mogelijk is het water in je aquarium aanzienlijk slechter dan het water waar de nieuwe vissen uit komen.
Je oude vissen zijn daar aan gewend, maar de nieuwe nog niet, dus stress dus ziek.
4 Bij de groothandel voor vissen, kennen ze natuurlijk ook deze problemen, dus behandelen ze alle vissen die bij ze in voorraad hebben, uit voorzorg met medicijnen, ziek of niet ziek.
Na verloop van tijd is dat uitgewerkt, maar dan hebben ze die vissen allang verkocht naar de winkel en de winkel aan jou, ( dan heb je mogelijk zieke vissen gekocht.)
Dus kunnen die vissen mede door de stress van het vervoeren alsnog ziek worden.
5 Mogelijk dragen je oude vissen ziektekiemen bij zich waar ze zelf niet ziek van worden, maar wel de nieuwe vissen mee aansteken, die door de stress van het vervoer toch al minder weerstand hebben.
6 Ook kunnen andersom, je nieuwe vissen je ouden ziek maken om de zelfde reden.
De allerbeste oplossing is altijd je nieuwe vissen eerst in een andere bak te zetten, waarvan het water optimaal is met een goed draaiende filter.
Zijn de vissen na enkele weken nog steeds niet ziek, pas dan bij je andere vissen plaatsen.
Zijn in de winkel de vissen niet snel verkocht, dan hebben ze dus zelf de problemen, nadat de medicijnen zijn uitgewerkt.
Dus eigenlijk kan de winkel er niets aan doen, maar ligt het probleem bij de kweker en de groothandel.
Dat er in de winkel nog zieke en dode vissen aanwezig zijn is natuurlijk niet goed te praten, dat mag nooit gebeuren en is ook erg dom .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoi dank u wel voor het informatie en uitleg mvg
Vaak zijn het inderdaad slechte importen. Problemen met de ene vissoort in de ene winkel? Dan zie je vaak dat ze deze soort in de andere winkel ook niet meer willen verkopen.

Jarenlang aquariumhouden heeft mij echter wel geleerd: nooit vissen uit dierenwinkels kopen! De kans op zieke vissen is daar veel hoger! Mijn vissen komen tegenwoordig alleen nog uit gespecialiseerde aquariumspeciaalzaken. Sindsdien geen problemen meer gehad en ook daar weten ze meestal wel wanneer hun vissen ziek zijn en houden ze deze in quarantaine.

Hoe dan ook is er zelfs bij aquariumzaken een simpele stelregel: zie je er ooit een dode vis? Blijf er dan weg!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt voor u reactie :)