Heeft mijn cavia een ontstoken oogje?

Ze knijpt haar oogje dicht als je haar over haar hoofd aait. Ook is dat oog kleiner dan haar andere. Er komt geen troep uit haar oog en is niet troebel. Als het een ontstoken oog is wat moet ik doen? ( geen antwoord ga naar de DA) Weet iemand of het een ontstoken oog zou kunnen zijn? Of wat het anders zou kunnen zijn? Alvast bedankt :-) (+ een likje van haar)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet naar de dierenarts? Als het beestje iets mankeert, dan moet je wel even naar de dierenarts

Het beste antwoord

ik zou haar oogje proberen open te maken, (zachtjes!). en zodra ze maar een beetje tegen stribbelt er mee stoppen, dan kan ze pijn hebben. voor meer informatie zou ik naar de dierenarts gaan die er verstand van heeft. die kan je verder helpen en zo nodig medicijnen geven.
veel suc6 en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hieronder symptomen van oogontsteking bij een cavia:

"Oogontstekingen/verwondingen
Door een zaadje uit het hooi of een haartje (vaak bij rexen), wat in het oog van de cavia terecht is gekomen, kan het oog ontsteken. Het ziet er vaak erger uit dan het is, het is makkelijk te genezen.

Symptomen
Het oog is meestal een beetje dichtgeknepen en er komt afscheiding uit. Vaak is het oog bedekt door een blauwe waas die soms ook nog rood kleurt.

Behandeling
Eerst kan het met homeopathische geneesmiddelen geprobeerd worden. Ik heb hier goede ervaringen mee. Het oogje twee keer per dag uitwassen met lauwe of koude kamille thee (tien minuten laten trekken). Een ander homeopathisch middel wat beter werkt is Euphrasia D3. Hiervan vijf druppels op een kwart kopje water. Ook hier het oogje twee keer per dag mee uitwassen. Meestal is een week behandelen voldoende.
In hele erge gevallen of als deze middelen niet helpen (na ruim een week behandeling niet over) dan kan een antibiotica-oogzalf gebruikt worden. Deze zalf moet drie tot vier keer per dag in het oogje worden gesmeerd. De behandeling duurt tien dagen."

http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm

-------

Jij meldt dat er geen troep uit haar oog komt, dus het lijkt me geen oogontsteking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat dacht ik ook al. Heeft u misschien een idee wat het wel zou kunnen zijn? Ik heb op internet gekeken maar kan hier dus niks o er vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb geen idee wat dit zou kunnen zijn, maar ik heb dan ook niet gestudeerd voor diergeneeskunde, een dierenarts wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja weet ik maar ik mag niet zomaar naar de dierenarts en het doet niet veel pijn ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van wie mag je niet zomaar naar de dierenarts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees ook even deze site over oogproblemen bij cavia's en laat het eventueel ook lezen door diegene die niet wilt dat je naar de dierenarts gaat.
Elk huisdier heeft recht op goed zorg. http://www.knoevel.net/index/content/view/36/58/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan wel degelijk naar de dierenarts als er iets mis is maar we kijken het altijd even aan omdat onze dierenarts volgens mij niet veel verstand heeft van cavia's. Want toen ik met mijn vorige cavia kwam( kon bijna geen adem meer halen) zei ze het is een longontsteking en kreeg antibiotica en pijnstillers en ze zei dat hebben cavia's wel vaker en het komt meestal goed. De volgende dag was ze dood. Het kostte toch maar even €50.- voor niks. Maar we moesten wel omdat we zagen dat ze leed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je toch ook besluiten een andere dierenarts te nemen?
Ik ben ook met mijn oude dierenarts gestopt. Praktijk is opgesplitst en wat er over bleef, daar had ik niet heel veel vertrouwen in. Ik zit nu bij een dierenarts op zo'n 20 km van waar ik woon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koude of lauwe kamillethee?
Je zou het ook telefonisch aan de dierenarts kunnen uitleggen en om een zalfje vragen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Probeer trouwens eens een heel warm washandje tegen het oogje aan te houden.
Bij een kat van mij moest ik dat ook doen, alleen kwam er wel troep uit haar oog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah oke, dat wist ik niet!
maar een warm washandje zou je wel kunnen proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat warme washandje doet toch juist pijn bij dr?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij een warm washandje tegen je oog aanhoud doet het toch ook niet pijn?
nou bij dat beestje dus ook niet
niet zo flauw zijn met dat beest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind een kat en een cavia wel een groot verschil dus ik ga echt geen heel warm washandje tegen haar oog aanhouden. Dan ben ik maar ' flauw'