Is het verstandig om een tweede agapornis aan te schaffen als gezelschap voor degene die we al hebben?

Onze agapornis was ong. 6 weken oud toen we hem kregen, nu is hij 6 maanden oud en heel tam. Hij is wel wat gehecht aan mijn vriend en is soms jaloers op ons :-) Ook vraagt hij heel veel aandacht en wil absoluut niet in zijn kooi zijn, als we thuis zijn. Geslacht weten we niet. Verder is hij gekortwiekt en kan niet zo goed vliegen, alleen kleine afstanden. Maar hij wil eigenlijk toch de hele tijd bij ons op de schouder zitten :-)
Omdat hij de laatste tijd iets vaker overdag alleen thuis moet zijn, dachten we dat het misschien goed zou zijn voor hem, als hij een vogelvriendje kreeg. Nou vragen we ons af of de kans groot is dat ze aan elkaar niet wennen en hoe je dat moet voorkomen. Is het nu een goed moment om een nieuwe vogel aan te schaffen en hoe kunnen we die twee het beste aan elkaar laten wennen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom. Thanks!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja! De agapornis is een heel sociaal dier. Hij heeft graag een soortgenoot in zijn kooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doen!

Het beste antwoord

Ja dit is een uitstekend idee! Let er alleen wel op dat als het lukt de vogel meer met zijn maatje bezig is dan met jullie. Maar dit is voor de vogel alleen een voordeel!

Zorg er voor dat je de nieuwe vogel bij een fokker weg haalt of bij een dierenspeciaalzaak waarvan je weet dat de eigenaar hart voor zijn dieren heeft. Met zo iemand kun je namelijk regelen dan de nieuwe vogel terug kan als het echt niet klikt.

Het laten wennen aan elkaar is geen moeilijke maar wel intensieve klus.

Zorg er in elk geval voor dat je twee kooien tot je beschikking hebt. Kooi A, de kooi die je al hebt van je huidige agapornis en kooi B waar je nieuwe vogel tijdelijk in verblijft.

Zet kooi A en B naast elkaar maar met genoeg ruimte er tussen. De vogels moeten elkaar kunnen zien en horen maar mogen elkaar niet kunnen aanraken. Als dit dag of 2 goed gaat en de vogeltjes tonen interesse in elkaar dan kun je de deur van kooi A open zetten. Zo heeft je huidige vogel de kans om op kooi B te gaan zitten en kunnen de vogels elkaar zelfs aanraken als zij dit willen, Gaat dit ook goed dan kun je vogel B ook pakken en boven op de kooi zetten (niet gelijk beide vogels in de kooi, dan kun je er niet meer bij) als dit goed gaat kun je dit de komende dagen uitbreiden (sommige vogels gaat dit beter bij dan bij anderen) Veel gemopper en wat stoeien/vechten is normaal binnen het redelijke (de rangorde dient bepaald te worden)

Als dit allemaal goed gaat kun je de vogeltjes een dag bij elkaar in de kooi zetten, zorg wel dat je in de buurt blijft voor als het mis gaat. Gaat dit ook goed dan kun je er vanuit gaan dat het koppelen is gelukt.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, Niels1411! We gaan het proberen en hopelijk gaat het lukken. Wij willen altijd alleen het beste voor onze dieren, iets meer herrie of minder aandacht krijgen vinden we niet erg, als de dieren maar tevreden zijn.
Antoni
11 jaar geleden
Wordt dat eerste vogeltje nu minder tam, als er een andere bij wordt gezet? Dat vraag ik me nu af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet minder Tam in de zin van agressief worden of schuw maar wel gaat hij zit meer bezig houden met zijn soortgenootje. Als jij in een kamer word gezet met een ander mens en een papegaai dan ga je meer om met die andere mens dan met de papegaai, want jij en die persoon verstaan en begrijpen elkaar :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@imagoimagor: Goed om te horen dat jullie zon hart voor de dieren hebben :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals bedankt! Wij hebben vanmiddag nog een agapornis van 12 weken bij een kwekerij aangeschaft die met de hand is gevoed, dus redelijk tam is. Vandaag waren ze allebei heel enthousiast, tegen elkaar pratend, iedereen in zijn eigen kooi en langzaam gaan we ze aan elkaar laten wennen. 10 punten (en niet, omdat het het enige antwoord was, maar omdat je ons echt handige tips hebt gegeven ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!