Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen tegen urinebrand bij mijn konijn?

Ik ben al 3x bij de dierenarts geweest voor een consult. Heb al 3x een urine onderzoek laten doen. 1x een foto gemaakt en 1x zijn blaas doorgespoeld. Hij lijkt maar niet te herstellen van zijn blaasontsteking. Hij krijgt sinds 2 weken 2x per dag pijnstilling op advies van de dierenarts. En hij eet geen biks meer vanwege het calsium. Alleen nog hooi en water en klein beetje groente. Hij is ingeënt tegen alles en zit in een ruime kooi binnen. Momenteel verliest hij steeds meer haar en lijkt de urinebrand zich steeds verder uit te breiden. Ik heb het erg met hem te doen.. Wat kan ik nog doen? Help!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Terwijl de dierenarts diagnostische tests uitvoert om de oorzaak van de urinebrand bij het konijn vast te stellen, is het jouw taak om te zorgen dat het konijn zich prettig voelt en het schoon en droog te houden. Dit kun je doen door het konijn regelmatig billenbaden te geven wanneer het vuil is en door het pijnstillers toe te dienen volgens voorschrift van de dierenarts.
Voor billenbad bestaan er twee methoden(zie in link wegens te lang antwoord):
http://www.hetkonijn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=145:schoonmaken&catid=7:verzorging-algemeen&Itemid=17
(Lees meer...)
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik heb hem de afgelopen dagen gewassen in een badje met alleen lauw water. Maar dit zijn de betere tips. De konijn is erg nat van achter, is dan de droge bad dan beter of toch maar de natte variant?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik de verhalen lees, kan ik bij een heel bevuild konijn beter de natte variant gebruiken.
Dezelfde problemen heb ik met mijn konijn ook gehad. Eerst overwoog de dierenarts nog de ziekte EC (hierover later meer).