mijn kat bij aan kabels en planten in huis! Iemand tips of oplossing hiervoor?

Mijn kat is nu bijna 1 jaar oud en heeft een vrij vervelende bezigheid. Ze bijt namelijk graag op alle soorten kabels en bloemen die zich in huis bevinden. Als je haar 5 minuten alleen laat heeft ze liggen bijten aan de planten/bloemen in huis, of aan kabels. Zo heeft ze vb. al de kabel van onze telefoon stuk gebeten, de kabel van onze kabeltelevisie,... Weet iemand hoe ik haar dit kan afleren? Ik heb al geprobeerd met zo een flesje kattenschrik (keep off) maar dat hielp niet! Water op haar spuiten hielp ook niet want ze is gek van water! Haar laten schrikken heeft eveneens geen effect! Mijn kat heeft enorm veel speeltjes en kan zich voldoende uitleven in huis. (ze mag niet buiten omwille van het veel te drukke verkeer op onze straat) Ze is gesteriliseerd wat haar al rustiger heeft gemaakt, maar toch blijft ze dit doen zodra ze even de kans krijgt! Weet iemand hier raad mee? Alvast bedankt!

Toegevoegd na 18 minuten:
Even nog ter aanvulling.: mijn kat doet dit enkel als we vb naar toilet gaan en haar niet mee nemen, als we aan het eten zijn, als we even buiten staan te praten,... Zodra ze 2 minuten alleen is slaat ze haar slag op de kabels en planten!

Toegevoegd na 18 minuten:
Even nog ter aanvulling.: mijn kat doet dit enkel als we vb naar toilet gaan en haar niet mee nemen, als we aan het eten zijn, als we even buiten staan te praten,... Zodra ze 2 minuten alleen is slaat ze haar slag op de kabels en planten!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Rieneke1
10 jaar geleden
Je kat maakt er dus een spelletje van. Daar zal je leukere spelletjes tegenover moeten zetten (zie mijn antwoord).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn kat vind kabels ook leuk, maar dan vooral om een reactie van mij uit te lokken. Hij doet er niets mee als ik niet in dezelfde ruimte ben. Toch wel handig als ik jouw verhaal zo lees.

Antwoorden (4)

Alle kabels wegwerken in kabelgootjes en geen planten en bloemen meer in huis omdat dit niet af te leren is.

Zelf heb ik hier kunstplanten genomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij bouwmarkten kan je kabelbeschermers kopen.
Voor de planten kan je beter een alternatief bieden door wat gazonzaad in een schaal aarde te zaaien.
Kattegras is ook kant en klaar te koop, maar gazonzaad is malser en minder irriterend.
Verder : heeft ze last van haarballen? Geef dan dagelijks wat soft maltpasta (Gimpet).

Heb hebben van enorm veel speeltjes zegt overigens niet zoveel.
Beter rouleer je een paar speeltjes, zodat ze interessant blijven.
Verder is het van belang regelmatig met je kat te spelen met een veter of hengeltje.
Geef je kat ook eens een nieuwe kartonnen doos, waar je eventueel gaten in knipt om verstoppertje met haar te spelen.
Werk verder ook met geuren zoals kattenkruid en valeriaan(wortel).
Ook voerpuzzels kunnen afleiding geven.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Rieneke1,
Van haarballen heeft ze totaal geen last. Daar krijgt ze snoepjes voor en speciaal eten voor gesteriliseerde indoorkatten. Demanier met haar speeltjes die jij zegt deed ik al langere tijd, maar daar heeft ze gewoon geen interesse in (ook niet die met kattenkruid) Heb onlangs een balletje gekocht waar snoepjes uit vallen als ze er tegen duwd met haar pootje en ook dat vind ze maar niets. Het is een speciaal beestje.. Die kabelbeschermers kan ik eventueel wel nog proberen! Maria16.: Kunstplanten zijn ook voor haar niets nieuws. Waar ze haar tandjes in kan zetten doet ze het.. Ze heeft al zeer veel afgeleerd met kattenschrik (keep off) maar planten en kabels lukken niet.. De kabels die weggewerkt konden worden zijn weggewerkt, maar ze springt overal op, in, onder, of achter waardoor ze de kabel aan de ingang van het toestel of aan de contactdoos zelf stuk bijt. Bedankt voor jullie reactie ik ga het in mijn achterhoofd houden!
Bij de www.medpets.nl kan je anti-bijtspray kopen voor alle huisdieren. De spray stinkt dus als de kat er aan bijt zal hij/zij een viese smaak in ze mond krijgen. Wij hadden het voor onze hond gekocht en het werkte. Soms heeft het geen effect. Dat is wel meer bij de doorzettende katten. Veel succes!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn poes knaagt het liefst aan dunne draadjes telefoonoplader lampensnoeren dus nu heb ik de draagjesloze gang en badkamer zo gezellig mogelijk gemaakt voor haar eten drinken mandje en speelspul telkens als we even weggaan is dat haar domein ze is het nu gewend ik vind het een mooie stressloze oplossing