ik heb een aquarium met cichlides welke algeneter(s) kan ik daar bij zetten ter bestrijding van alg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K
bamibal
12 jaar geleden
Een algeneter eet alg, maar lost je algenprobleem niet op. Als je echt last van alg hebt, kun je beter zorgen dat je waterwaardes en verlichting goed in balans zijn.

Antwoorden (2)

Dat is onder andere afhankelijk van de grootte van je aquarium en welke cichliden er precies in zitten.
Ik heb een cichliden aquarium van 1 meter 20, daar zitten een aantal Ancistrus algeneters in, dat gaat prima. Deze vissen zitten in Dierentuin Emmen zelfs bij de krokodillen in!
Mocht je een aquarium hebben van 2 meter of groter dan kun je ook kiezen voor een Gibbiceps of een Plecostomus. Deze worden respectievelijk 30 en 50 cm groot.

Je moet er sowieso voor zorgen dat de algeneters goede schuilplekken hebben, zodat de kunnen vluchten voor eventuele agressieve cichliden. Als je heel vechtlustige cichliden hebt, moet je hier uiteraard meer rekening mee houden dan mij redelijk rustige vissen. Dit is makkelijker bij ancistrussen, aangezien zij zich vaak tussen stenen kunnen verstoppen op plekken die te klein zijn voor de andere vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een optimaal gezond aquarium, groeien ook algen en zijn daarin erg belangrijk voor gezond water.
Cichliden bakken, hebben bijna nooit planten ( worden gesloopt) algen zijn ook planten en hebben de zelfde functie
Heb je overmatig veel algen, dan is misschien het water nog nieuw.
Of de filter is te klein.
Of de filter is te vuil.
Of je voert te veel.
Heel veel doorten cichliden verdragen geen andere vissen, dus ook geen algeneters.
En er zijn honderden soorten cichliden, misschien wel tegen de duizend.
Dus om welke soort gaat het?
En heb je de oorzaak van veel algengroei opgelost, dan heb je ook geen algeneters meer nodig.