waarom word mijn kitten zovaak boos?

wij hebben een kitten en een volwassen poes.
De kitten word geregeld boos hij zet zijn staart op wat dan een dikke pluim word gaat zijn rug omhoog staan en dan begint hij ineens volop door de woonkamer te rennen. en meestal ook rare miauw geluiden bij :P
Maar dit heeft hij geregeld ook al staat tie ergens stil of is hij zichzelf aan het poetsen word tie ineens kwaad alstie aan het rennen is word hij meestal ook kwaad.
Waarom doet hij dit?
en dan bedoel ik ook dat hij met alles echt kwaad word.
en dan hoef ik hem niet te pakken want dat wil hij op zown moment zeer zeker niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het geen vorm van spelen zijn ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik zie verschil wel tussen hem wanneer hij speelt hij is echt boos
als ik na hem toe ga bijt en krabt hij mij tot bloeiendstoe meneer wilt dan ook even niks met iemand te maken hebben

Het beste antwoord

Je kitten is niet boos, hij heeft gewoon een hele hoop energie die hij kwijt moet! Wij zeiden thuis altijd: de kat heeft de kolder in zijn kop. Dat kan ineens zijn, en dan zijn ze ook echt door het dolle heen en is het een slecht idee om ze op te pakken.

Als een kind helemaal door het dolle heen is door te veel energie, reageert het ook niet leuk als je het dwingt te stoppen doordat je het beetpakt. Dat betekent niet dat het kind sowieso al boos was.

Dit kan wat minder worden als je meer met hem speelt, bijvoorbeeld door hem regelmatig (dagelijks!) achter een balletje of - relaxter voor jezelf - laserlampje aan te laten rennen tot hij volledig uitgeput is. Net zoiets als wanneer je even een stuk gaat rennen met een druk kind zodat het zijn energie kwijt kan.

Verder is het heel normaal gedrag, dat minder wordt als je kitten ouder wordt. Al gaat het bij veel katten nooit helemaal over, en hebben ze vaak ineens even een dol kwartiertje. Wilde ogen, dikke staart, keihard rondrennen, misschien zelfs grommen; hoort er allemaal bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

is heel gewoon kitten gedrag hoor vooral als het een mannetje is.
hij denk dat ie heel wat is ;)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohh zo ja het is een mannetje maar met me vorige katten nooit meegemaakt allees hij is dan zo erg bezig dat als ik hem wil aaien dattie dan volop gaat krabben en bijten tot bloeiendstoe
capthavoc
13 jaar geleden
ik denk dat je hem dan toch een tik moet geven hij moet wel zijn grenzen kennen.
daar vraag ie om dus gewoon doen je hoeft hem natuurlijk niet dood te meppen.
Maar corrigeer gedrag dat niet kan. met een goeie tik
dat bijten gaat dan vanzelf over.
hij ziet jou als zijn moederpoes dus dat is normaal
maar mannetjes zijn van nature op zoek naar de grens van zijn dominatie
gaat wel over als hij eenmaal "geholpen" is
mar beter is het hem nu al te leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Capthavoc, u heeft zelf geen kat zo te lezen (en te hopen). Het toepassen van geweld (of zoals u het zegt: een tik) op katten heeft geen enkele zin. Het maakt de kwaal juist alleen maar erger. Het maakt ze wilder, agressiever. Daarnaast kunnen ze door dat getik angst ontwikkelen voor mensenhanden en dus een afstandelijk, bang en agressief beestje worden. Uw antwoord laat zien dat hij er of niks aan moet doen, of meteen het beest moet slaan. Terwijl er zoveel tussen in zit, als je maar de moeite wil nemen om hier energie in te steken.
Rieneke1
13 jaar geleden
@maartje, helemaal mee eens.
je kitten is in zo'n geval helemaal niet boos, maar moet z'n overtollige energie kwijt.
z'n systeem staat dan even op overload.
veel met hem spelen, tot hij echt afgepeigerd is, zal zeker helpen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Kitten oefent vormen van kattengedrag. Alle jonge dieren oefenen in schijn-aanvallen, potjes matten en dominant gedrag. Als kitten allenig is, heeft-ie geen leeftijdgenootjes om mee te oefenen, dan doet-ie maar wat.
Blaas maar eens naar hem, tussen je tanden door, wanneer hij zoiets doet, waarschijnlijk vindt-ie dat een enig spelletje.