Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn cavia is bevallen wat nu?!

mijn cavia heeft 1 jong gekregen maar ik heb hier totaal geen ervaring mee. ik ben dus benieuwd wat ik moet doen. reageer snel aub want ik heb geen flauw idee!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
911
Rieneke1
7 jaar geleden
http://www.licg.nl/k5/dieren/zoogdieren/cavia.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De moeder moet natuurlijk bijkomen van de bevaling en de jongen moeten bijkomen van het feit dat ze geboren zijn.
Het kan zijn dat de moeder eerst even een paar uur gaat slapen en daarna, als ze weer wat op krachten is, zichzelf, de jongen en de omgeving verder schoonmaakt. Het is niet ongewoon dat spierwitte cavia's na een bevalling weer spierwit zijn en je niet één bloedspatje terugvindt, want zeugen maken, als ze daartoe in staat zijn, altijd alles bloedvrij. Dat stamt nog uit de tijd dat ze in het wild leefden: Bloed trekt immers roofdieren aan.
Het kan zijn dat de jongen al willen drinken of proberen te drinken, maar het kan ook zijn dat ze dat nog helemaal niet doen. Dat is ook helemaal niet erg, want meestal is het zo dat ze de eerste 12 uur na de geboorte niet drinken. Ze hebben nog reserves meegekregen van de moeder en daar teren ze nu op.
(Lees meer...)
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hartstikke bedankt. alleen hoe zit dat met geluid, kan ik een dekentje over de kooi heen doen?, en kan ik ook het hok schoonmaken? zoja hoe???
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik weet niks van cavia's, maar ik denk dat een dekentje wel fijn is over de kooi, zodat moeders schemerig en beschermd zit. Schoonmaken zou ik nog even mee wachten. Zit de vader er nog bij? Zo ja dan even opzoeken of dat geen problemen geeft. Kijk eens op de site van het LICG, daar staat vaak wel goede info.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding