Mijn 2 cavia's zijn overleden Zij stopten zo met eten De Dierenarts vond bij de eene een ontsteking Zij waren net 1 jaar hoe kan ik de 3 beschermen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zorg dat deze 3e goed vers groenvoer krijgt en wortel. Dus niet enkel bix en droogvoer. Andijvie zonder bruin eraan,(wassen en laten drogen), geen sla, wel (gewassen en gedroogd) komkommerschil en winterpeen.
Kijk goed uit dat ze niet bij de kamerplanten kunnen, deze kunnen giftig zijn.
Verschoon tijdig de kooi zodat er geen ziektekiemen kunnen ontwikkelen. Soms zit er in hooi ook ziektekiemen of parasieten. Je kunt daar niet veel aan doen. Helemaal geen hooi is jammer voor de cavia, maar wel 't veiligst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat had je aan de dierenarts moeten vragen.Misschien had je kunnen adviseren om je 3 een spuit/kuur antibiotica te geven om bij hem de bacterie uit te bannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Werk
Ik ben bij de dierenarts geweest met Abby. Zij heeft antibiotica gehad en dwangsvoer. Ook heeft zij bloed in haar ontlasting gehad. Ampie begon gisteren en is vannacht overleden. Sammy is een oudje hij mankeert nog niets. Ik heb echt alles gedaan om hun te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap dat je er alles aan gedaan hebt maar dieren kunnen ook ziek worden en sterven.
Laat je cavia die nog leeft toch even controleren bij de arts en die kan je een goed advies geven.
sterkte ermee
Met alle drie naar de dierenarts te gaan en ze te laten controleren of zij ook een ontsteking hebben.

Laat ze dan ook zonodig behandelen met een antibiotica kuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mamsky heeft nog maar 1 enkele cavia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry verkeerd begrepen.
Rieneke1
12 jaar geleden
het staat er ook een beetje ongelukkig ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ervoor. Ik was al bij de Dierenarts
je kan niet meer doen dan goed voor je cavia zorgen.
goed voer, vit. c, een ruime schone kooi.
ook zou ik er een tweede cavia bijhalen, als deze gezond blijkt te blijven.
verder is het van belang stress te vermijden; chronische stress vermindert de weerstand.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreffende het diersoort zou ik ook zeggen van een tweede cavia erbij, ben alleen bang dat het hier gaat om iets besmettelijks, een goede controle eerst door de dierenarts lijkt mij dus eerder zinvol.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is zo theo, maar daarom zeg ik ook; als deze gezond blijkt te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik nog eens doen. Sammy is een oud mannetje en ik ben bang dat hij geen ander gaat accepteren. De overledenen zijn jonge vrouwtjes geweest. Ik heb hun in de dierenwinkel gekocht zij mankeerden nooit iets. Ik had een grote kooi met een scheiding ertussen want jongis wil ik ook niet. Wat ik niet begrijp waroom de vrouwtjes geeft het een ziekte die zij alleen kunnen krijgen.???????
Rieneke1
12 jaar geleden
mamsky, ik denk dat je gewoon vette pech hebt gehad, en dat je twee vrouwtjes een virus hebben opgepikt.
nu maar hopen dat je mannetje niet ziek wordt.
ik zou voor de zekerheid de kooi en spulletjes er in goed ontsmetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je er toch een tweede bij nemen dan kun je er een jong zeugje bij zetten want dit gaat meestal wel goed,maar als je een zeugje neemt dan niet bij de beer zetten want vanaf 4 weken kan een zeugje al zwanger raken en dit wil je niet,maar ook omdat een zeugje pas zwanger mag raken vanaf 5 maanden.