De penis van de reu bevat twee organen (zwellichamen) die na een dekking sterk opzwellen. Tevens sluiten de kringspieren van de teef zich waardoor de honden ‘vast zitten’.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vorige antwoord geeft het mechanische gedeelte correct weer.
Waarom de honden aan elkaar blijven hangen heeft te maken met het doorgeven van de genen.
Doordat de reu een tijdje aan het teefje blijft "hangen" geeft hij andere honden niet de kans om de teef te dekken voordat zijn zaadcellen ter bestemming zijn.
Het is trouwens een verschijnsel dat zich niet alleen bij honden voordoet maar ook bij wolven (de voorvaders van de honden) en blijkbaar ook bij hyenahonden en dingo's.