De mediamarkt heeft mijn hdd weggegooid? Mag dit?

Het reparatiebedrijf kon de schijf niet binnen de door MediaM gestelde tijd repareren.. Mediamarkt Zwolle heeft mij een nieuwe HDD aangeboden.. Ik zei dat ik mn harde schijf terug wil vanwege mijn data.. "Ow, ik denk dat ze het bedrijf die heeft weggegooid hoor'.. WHAT?!!!!! MIJN VRAAG: kan de mediamarkt dit maken? en welke stappen kan ik ondernemen? B.v.d.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb der niet echt verstand van maar het zal ff lekker worden als ze JOU spullen gewoon weggooien zonder overleg... Bij zou de tent te klein zijn!

Het beste antwoord

Wat betreft het verlies van de data op zich: daarvoor is MediaMarkt niet aansprakelijk. Uit de algemene voorwaarden:

"Veilig stellen van data en programma's bij/na reparaties
13.15 Bij de uitvoering van reparaties kunnen opgeslagen gegevens of programma's verloren gaan. Media Markt is niet gehouden tot, noch aansprakelijk voor, het veiligstellen van aanwezige gegevens en/of programma's. De klant dient zelf, voor aanvang van de reparatiewerkzaamheden, te zorgen dat dergelijke bestanden op zorgvuldige wijze zijn veiliggesteld. Ook voor het opnieuw invoeren van deze bestanden na de reparatie, is de klant zelf verantwoordelijk en aansprakelijk."

Nou lijkt het me overigens moeilijk om data veilig te stellen als die data staan op een onderdeel dat defect is. Maar daar voorzien de algemene voorwaarden niet in.

Wat betreft het recht op teruggaaf van het onderdeel dat eruit gehaald is: heb geen wetsartikel kunnen vinden dat de reparateur verplicht tot teruggaaf van een verwijderd defect onderdeel. Misschien dat een andere vraagbeantwoorder er meer over kan zeggen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. Ja die algemene voorwaarden staan op het verzendformulier. Alleen de ingang van de data kabel aan de externe hardeschijf is afgebroken. Dus de data is niet verloren. Maar als jeje auto naar de garage brengt voor reparatie gooien deze toch ook niet weg?! Ik denk dat de rechtwinkel maar ga bellen. Toch bedankt
Computoon
10 jaar geleden
Bij het beantwoorden van de vraag zat ik (ook) te denken aan andersoortige reparaties. Bij verschillende bedrijven krijg je (als je wilt) het 'oude' onderdeel terug als 'bewijs' dat er een vervangend onderdeel is ingezet. Maar er zijn ook reparatiebedrijen die in hun algemene voorwaarden iets hebben staan als 'vervangen onderdelen woroden eigendom van het reparatiebedrijf'. Dus ik ben benieuwd wat de rechtswinkel hierover zegt. Laat je het nog weten in een reactie op de vraag? Ben benieuwd welk wetsartikel ze geven, als er al een kant-en-klaar wetsartikel voor is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ze hebben hem vervangen vervalt dan niet je eigendomsrecht ?
Anders zou je toch 2 hdd's hebben voor de prijs voor 1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen ik heb geen nieuwe geaccepteerd! Ik wil mijn eigen HDD terug! Maar zou te ridicuul voor woorden zijn als ze hem echt hebben weggegooid!
Computoon
10 jaar geleden
Uit de vraag blijkt m.i. dat de harde schijf niet vervangen is. Repareren kon het reparatiebedrijf niet binnen de gestelde tijd. MediaMarkt heeft er een 'aangeboden'. Er staat niet of vraagsteller dit aanbod geaccepteerd heeft.