Wat voor router (of modem, ik weet het verschil niet..) moet ik kopen?

Ik ga een tweede modem/router aanschaffen zodat ik dan twee wifi netwerken heb ipv 1. Wat voor router/modem kan ik het best kopen? En moet die dan gekoppeld worden aan mijn router/modem die ik al heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Powergen
11 jaar geleden
Router, want een modem staat voor MOduleren en DEModuleren. Dat is dus analoog signaal om te zetten in digitaal en andersom.
Dit was vroeger nodig om internet te krijgen via het telefoon netwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit je verhaal begrijp ik dat je een modem en router in een hebt. Een.modem is een apparaat die je kabel of ADSL verbinding omzet in een net werk verbinding. Met een route man je die verbinding delen. Kaart voor het modem moeten we eerst je provider weten. Dus wat is je internetprovider?

Antwoorden (2)

Wat je denkt te winnen met een 2e router/modem op één provideraansluiting is mij een raadsel.
Iedere router/modem is in staat om 255 verschillende IP nummers te bedienen.
Meer dan genoeg dus om al je apparaten binnen een thuis of kantoornetwerk van een WiFi of bekabelde aansluiting te voorzien.

Een 2e router zou je dan hooguit als hub/switch aan de 1e router kunnen hangen, een beetje dure oplossing voor een probleem dat er niet is. Ook deze router zal 255 IP nummers via WiFi kunnen vergeven maar dan op een ander kanaal anders krijg je conflicten met de 1e router.

In theorie zou je dan op 2 routers op 2 verschillende kanalen 510 Wifi IP nummers kunnen aansturen binnen je netwerk. Snelheidswinst haal je er sowieso niet mee want de bandbreedte van de provider is beperkt en moet dan ook nog gedeeld worden over die 2 routers.

Beter is het om een hub/switch te gebruiken (goedkoper en sneller) op je router voor die apparaten (PC's, printers, enz) die bekabeld en gedeeld met elkaar werken.
De overige IP nummers zijn dan vrij voor WiFi gebruik zoals laptops, smartphones enz.

Het lijkt mij sterk dat je in je netwerk 25 of meer apparaten hebt die WiFi afhankelijk zijn... en zelfs dan kan je huidige router die vraag uitstekend aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op veel routers kun je alternatieve firmware installeren en dan kun je een extra virtueel wifi netwerk maken. Dit gebruik ik ook met de firmware DD-WRT op een Linksys WRT54GL router.