Draai voor klassieke weergave

Wanneer begint de overgang?

Hoe weet je of je in de overgang bent en wat kun je verwachten tijdens de overgang? Niet iedereen heeft dezelfde overgangsklachten en de één krijgt het (helaas) veel eerder dan de ander of heeft er meer last van. Een aantal klachten zijn herkenbaar voor de meeste vrouwen zoals; pijnlijke gewrichten, slechte nachtrust, gewichtstoename en die vervelende opvliegers. Maar wat kun je het beste doen om deze klachten te verzachten? Want niet prettig in je vel zitten door de veranderingen in je lijf, en vaak ook in je gedachtegang, wil je liever niet. 

Ben ik in de overgang?

De overgang is een moment om even stil te staan bij jezelf. Je lichaam vraagt om meer aandacht en de klachten tijdens de overgang zijn daar een onderdeel van. Verzetten helpt in ieder geval niet! Accepteer de klachten en ‘omarm’ ze. Dat wil niet zeggen dat je op de bank moet gaan zitten om de opvliegers op te vangen, het vraagt om verandering in je dagelijkse handelingen. Ga bewust met je lichaam en je energie om. Weet je nog niet zeker of de klachten van de overgang komen? Dan kun je via de huisarts eenvoudig een bloedtest voor de overgang laten doen. Maar wat kun je doen om de klachten te verzachten? 

Ik heb geen opvliegers, ik heb af en toe een denkbeeldige vakantie in de tropen”

Hulpmiddelen voor de overgang

Er zijn allerlei crèmes voor je gewrichten, (genees)middelen die de klachten verminderen zoals visolie, duivelskruid en omega. Bij de natuurvoedingwinkel kunnen ze je goed adviseren aan de hand van de klachten. Het belangrijkste is dat je kiest voor een plantaardig of homeopathisch middel. Onnatuurlijke geneesmiddelen werken juist averechts tijdens de overgang. Bepaal welke klachten het meest vervelend zijn en zoek naar oplossingen die daarbij passen. Omdat alle klachten per vrouw verschillen is het vooral van belang dat je zoekt naar wat bij jou past. 

Tien tips voor de overgang

1.    Neem voldoende rust
2.    Vermijd stress
3.    Eet gezond 
4.    Kies voor minder (snelle) koolhydraten en suikers
5.    Kies niet voor chemische producten (E-nummers)
6.    Voldoende ontspanning
7.    Draag laagjes 
8.    Drink voldoende
9.    Blijf bewegen
10.  Goed smeren

Informatie over de overgang

Je kunt online voldoende informatie over de overgang vinden. Er zijn genoeg boeken te lezen zoals de 'hormoonbalans'  of 'alles wat je moet weten over de overgang' én er zijn diverse soorten behandelingen om klachten tijdens de overgang te verminderen. Wat past bij jou? Wil je uitzoeken waar je klachten vandaan komen? Dan kun je je bijvoorbeeld verdiepen in de vijf elementen van de Chinese geneeskunde, 
natuurlijk in overleg gaan met de huisarts óf je laten informeren door een Orthomoleculair arts over geneeskrachtige kruiden en passende voeding.

Tips voor overgang

Afvallen tijdens de overgang

Rond de overgang wordt je stofwisseling trager, houdt het lichaam meer vocht en vet vast en verbrandt het minder energie. Veel vrouwen merken dat ze hierdoor zwaarder worden, terwijl ze hetzelfde blijven eten. Bovendien concentreert het lichaamsvet zich meer rond de buik, taille en borsten. Kom in beweging, eet minder suiker en (snelle) koolhydraten als koekjes, witte rijst, aardappelen, pasta en kies vaker voor goede vetten (noten, cottage cheese, chiazaad, vette vis). Vermijd diëten! Dit kan de hormonen juist nog meer uit balans brengen. 

Recepten voor de overgang

Het kruid salie reguleert de interne thermostaat, waardoor die hinderlijke opvliegers en nachtelijke zweten verminderen. Salie smaakt lekker fris in de salade en soep. Door de verminderde aanmaak van oestrogeen wordt je huid droger. Zorg voor voldoende vocht, drink minimaal twee liter per dag. Een goed optie is het drinken van Sassy water. Dit is niet alleen goed voor je vochthuishouding, Sassy water vermindert vooral het buik-vet. 

Recept Sassy water:

  • Minimum 8 glazen water per dag.
  • Een theelepel geraspte gemberwortel.
  • Een middelgrote vers geschilde, in dunne plakjes gesneden, komkommer.
  • Een middelgrote, in dunne plakjes gesneden, citroen.
  • Twaalf verse blaadjes munt.

Een veelvoorkomende klacht tijdens de overgang zijn restless legs. Wil je weten wat dit precies inhoudt en wat je hieraan kunt doen? Lees meer over rusteloze benen