Draai voor klassieke weergave

Nachtzweten, hoe komt dat? Oorzaken en oplossingen

Word jij soms badend in het zweet wakker? Transpireren in je slaap is normaal, je verliest een kwart tot 2 liter vocht per nacht. Als je wakker wordt onder een vochtig dekbed, dan heb je waarschijnlijk last van nachtzweten. Wat is nachtzweten, wat zijn de oorzaken en wat kan je eraan doen?

Wat is nachtzweten?

Zweten is heel normaal. Je transpireert voornamelijk bij warmte, bewegen, sporten, spanning en emoties. Iedereen zweet, al verliest de één meer zweet dan de ander. Het kan vervelend zijn, omdat het kan zorgen voor een nare geur en vochtige kleding.

Zweten is ook belangrijk. Transpireren zorgt ervoor dat je lichaam afkoelt, het voorkomt oververhitting. Ook ‘s nachts, als je in je bed ligt. Wist je dat je per nacht een kwart tot 2 liter vocht verliest? Als je overmatig zweet, is er sprake van nachtzweten. Dan word je ’s nachts wakker, nat en koud van de zweet. Erg vervelend, vooral als het je nachtrust verstoort of je gelijk je bed moet verschonen.

De oorzaken en oplossingen van zweten in bed

1. Je slaapt in een te warme omgeving -> verlaag de temperatuur

Heb je last van overmatige transpiratie in de nacht? De meest voorkomende oorzaak is een te warme slaapomgeving. Misschien staat je verwarming te hoog of wordt er niet voldoende geventileerd? Dan kan het zweet in bed minder goed verdampen, waardoor de zweetklieren actief blijven. De ideale kamertemperatuur is tussen de 16 en 22 graden °C.

2. Je hebt te warm beddengoed -> kies voor een andere dekbed en/ of matras

Het is heerlijk om onder een dikke deken te slapen. Maar als je dekbed te dik is, zorgt dit ook voor een te hoge temperatuur. Hierdoor transpireer je meer dan gewoonlijk. Kies voor katoenen beddengoed en een luchtig dekbed. Dit zorgt voor voldoende ventilatie. Als je een klam matras wil voorkomen, is een temperatuur-regulerende beschermer en een matras met pocketvering wat voor jou. Dat absorbeert transpiratievocht en voert het af.

Katoenen beddengoed voor beter slapen 

3. Je draagt te warme nachtkleding -> kies voor een luchtige pyjama van katoen

Terwijl de één het heerlijk vindt om te slapen in een joggingpak, neemt de ander genoegen met alleen ondergoed. Wat je ook aan hebt, het is van groot belang dat je nachtkleding niet te warm is, en is gemaakt van het juiste materiaal. Synthetische stoffen zorgen voor meer zweet. Kies een luchtige pyjama van katoen. Je zult zien dat je een stuk minder zweet.

4. Je spant je in voordat je gaat slapen -> verschuif je sportmoment naar de ochtend

Veel mensen sporten of bewegen om hun hoofd leeg te maken. Ze doen dit dan na het werk, voor het slapen gaan. Dit is voor de ontspanning prettig maar voor het zweten in de nacht geen goed idee. Als je actief bezig bent, warmt je lichaam op en het koelt niet meteen af. Hierdoor ga je pas overmatig transpireren als je in bed ligt. Je lichaam heeft 4 uur nodig om af te koelen, om beter te slapen verschuif je het sportmoment naar de ochtend. 

5. Je hebt alcohol gedronken -> neem een kopje thee

Vind je het lekker om een slaapmutsje te drinken voor je gaat slapen? Dit kan je beter niet doen. Alcohol verwijdt de bloedvaten, waardoor er warmte vrijkomt en je overmatig gaat zweten. Drink je een kopje ontspannende kruidenthee voordat je gaat slapen, dan val je ook nog eens sneller in slaap.

6. Je hebt last van nachtmerries -> deel je droom met anderen

Heb je een nare droom gehad? Dan kan je wakker worden in een vochtig bed. Erg vervelend! Je hebt helaas geen invloed op wat je droomt. Wel kan je nachtmerries verminderen door je (nare) dromen te delen met anderen. Dat lucht op, waardoor je weer met een gerust hart gaat slapen. Op deze manier is de kans veel kleiner dat je weer badend in het zweet wakker wordt. Of je partner het net zo fijn vindt is maar de vraag.

7. Je bent in de overgang -> zorg voor een gezonde levensstijl

Veel vrouwen in de overgang hebben last van overmatige transpiratie, ook in de nacht. Je kunt last hebben van opvliegers of vapeurs. Je krijgt het plots erg warm, je hoofd wordt rood en het zweet gutst van je af. Deze opvliegers treden ook ’s nachts op. Hier kan je helaas niets tegen doen. Wel kan je zorgen voor gezonde voeding, genoeg beweging en voldoende nachtrust om fit te blijven.

8. Je hebt pittig gegeten -> laat bepaalde specerijen staan

Ben je een liefhebber van pittig voedsel en word je na het eten van zo’n heerlijke maaltijd zwetend wakker in de nacht? Dan heb je waarschijnlijk een iets té kruidige maaltijd gegeten. Hoe lekker het ook is, probeer chilipeper te laten staan - of voeg maar een klein beetje toe. Je lichaam krijgt het namelijk heet, omdat chilipeper de zenuwuiteinden en hersenbloedvaten prikkelt. Eet ook niet te laat en zorg dat je 2 uur voordat je gaat slapen, géén zware maaltijden meer eet.

9. Je ervaart angst en stress -> leer met je angst en stress om te gaan

Ervaar je een hoge mate van angst en stress? Dan wordt er adrenaline aangemaakt, waardoor je hartslag en bloeddruk stijgt. Er komt extra energie vrij, je krijgt het warmer en zweet sneller. Om deze reden kan je ook wakker worden met een natte borst. Het is belangrijk dat je leert omgaan met je angst en stress. Volg een lesje meditatie en yoga om te ontspannen of neem bij blijvende klachten contact op met je huisarts.

10. Je gebruikt medicijnen -> kijk naar alternatieven indien mogelijk

Overmatige transpiratie is een bijwerking van bepaalde medicijnen. De meest bekende medicijnen zijn paracetamol, aspirine, prednison, antidepressiva en viagra. Twijfel je of jouw medicijn zorgt voor nachtzweten? Lees dan de bijsluiter van je medicijn.

11. Je hebt last van een onderliggende ziekte -> vraag om advies bij een specialist

Zweten in bed kan ook een symptoom zijn van een onderliggende ziekte. Denk bijvoorbeeld aan diabetes, slaapapneu of de ziekte van Hodgkin. Zweet je continu? Dan kan het zijn dat je last hebt van hyperhidrosis, dan zweet je veel meer dan normaal om je lichaamstemperatuur constant te houden. Je zweet dan met name in de oksels, handpalmen en voetzolen. Ook kan je last hebben van een hormonale aandoening, nachtzweten is hier een symptoom van. Vraag om advies bij een specialist als je twijfelt of je ergens last van hebt.

12. Je hebt last van een infectie -> breng een bezoekje aan de huisarts

Als je last hebt van nachtzweten, kan dit ook komen door een infectie. Zo kan je last hebben van koorts, reuma, tuberculose, abcessen, maar ook van een Hiv-infectie. Neem bij twijfel altijd contact op met je huisarts.

13. Je hebt een te laag bloedsuikergehalte -> laat je suiker controleren

Nachtzweten kan komen door een te lage bloedsuiker. Dit verschijnsel, ook wel hypoglykemie genoemd, komt voornamelijk voor bij mensen met diabetes. Als je last hebt van een te lage bloedsuiker, ben je vaak ook vermoeid, heb je last om je te concentreren, ervaar je veel hoofdpijn, heb je veel honger en ben je vaak duizelig.

Let op: Startpagina.nl geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij twijfel altijd een specialist.

Lees ook:

- Vermoeidheid verminderen door vitamines en mineralen
- Tips om snurken te voorkomen
Minder zweetplekken in je kleding

Auteur: Ilse Bloemendal