's-Nachts sterk transpireren, waar duidt dat op ?

Ik heb daar last van de laatste tijd. Voornamelijk in de nek en op het achterhoofd. Ik moet een dikke handdoek op het kussen leggen om het niet kletsnat te laten worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Sluit niet bij voorbaat lichamelijke oorzaken uit:

Meestal zijn opvliegers of is zweten een stress reactie waardoor er epinephrine en norepinephrine in het bloed afgegeven wordt. Dit veroorzaakt een verhoogde bloedstroom en zo neemt de hitte toe. Door te zweten probeert het lichaam van de warmte af te komen. Een opvlieger of nachtzweet-aanval tijdens de slaap kan zelfs tijdens de REM-slaap plaatsvinden.

Na de hierboven genoemde oorzaak is de meest voorkomende oorzaak dat het lichaam gewoon te warm is. Dat kan komen doordat lakens, dekbed of dekens te goed isoleren.
Er zijn echter nog meerdere oorzaken aan te wijzen voor het nachtzweten. De bekendste oorzaken zijn:

* de menopauze bij vrouwen. Er zijn evenwel ook mannen die last hebben van de menopauze en dan noemt de toestand die veroorzaakt wordt door afname van de concentratie van mannelijke hormonen in het bloed de andropauze.
* vrouwen die borstkanker hebben en chemotherapie hebben ondergaan. Zij krijgen een tekort aan oestrogeen, het vrouwelijke sekshormoon waardoor men eerder in de menopauze komt met alle bijverschijnselen.
* mannen die een prostaatkankerbehandeling ondergaan en waarbij een antitestosterone therapie wordt gebruikt. Oestrogeen en testosteron schijnen ons te beschermen tegen nachtzweten. Het lichaam went hier na verloop van tijd aan. Wanneer een van deze hormonen niet meer in het lichaam opgenomen kunnen worden, gebeurt het vaker dat de lichaamstemperatuur snel toe neemt vanwege een verwijding van de bloedvaten van de huid.
* tuberculose, waarbij men voortdurend blijft hoesten en bij mensen met het HIV-virus. Eigenlijk kunnen alle infectieziektes, die koorts veroorzaken, leiden tot nachtzweten.
* slaap-apneu. Het is mogelijk dat nachtzweten een teken van slaap-apneu is. Zeker als men ook nog een stevige snurker is en overdag vaak erg moe is, dan is het aanbevelenswaardig een onderzoek te starten naar je slaap. Zie ook bij slaap-apneu en menopauze.
* mensen met suikerziekte.
* alcohol en sommige medicijnen. Hierbij valt bij de medicijnen vooral te denken aan de antidepressiva, de anti-angst medicijnen en de pil. Lees altijd even de bijsluiter of vraag het na bij je arts.
* gekruid eten. Zo zit er in chilipeper de stof capsaicin. Deze stof stimuleert meteen de zenuwuiteinden en verwijdt de hersenbloedvaten.

(Bijgaande url is niet bedoeld als reclame voor horoscoop- of droomduiding. Echter, ere wie ere toekomt want ik vind het een uitstekend lijstje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

's Nachts sterk transpireren kan duiden op ademproblemen of overgang of angst/paniekgevoel, overbelasting.

Wat kunt u doen aan overmatig zweten?

* U kan in plaats van piekeren en malen, leren zaken
losser te laten.
* U kunt in plaats van het werk opstapelen en naar uzelf toetrekken, leren delegeren en plannen.
* U kunt laten onderzoeken of uw ademregulering overdag en 's nachts op orde is.
* U kunt beseffen dat (een deel van) deze klachten uit de overgang voortkomen.
* U kunt stappen ondernemen om de vicieuze cirkel van angst en paniek, om te keren naar een opwaartse spiraal van rust en vertrouwen.
AlphaLimaSierra