Kan de anticonceptiepil een volledig vergoed medicijn worden als het niet gebruikt word voor menstruatiecontrole maar als pijnverlichter ?

Ik gebruik de Anticonceptiepil omdat ik Endonetriose en Adenomyose heb.
Ik moet de pil dus ook altijd doorslikken om groei van het baarmoederslijmvlies te verminderen en dus minder pijn te hebben.
Ik heb vaker gehoord dat als een recept voor andere doeleinden word gebruikt,deze door de arts aangegeven kunnen worden als medicatie die dan wel onder de volledige vergoeding vallen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, bij endometriose en menorragie (hevig bloedverlies bij menstruatie) wordt de pil ook voor vrouwen ouder dan 21 vergoed vanuit het basispakket wanneer hier een medische noodzaak voor is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft je arts er wel bij gezet dat het als medicatie bedoeld is dus niet voor anti conceptie?
Ja. Je arts kan een brief meegeven die je kan doorsturen naar de verzekering, op medische indicatie kan de pil inderdaad vergoed worden.

Toegevoegd na 2 uur:
Dit gaat trouwens wel eerst van je eigen risico af, net als andere medicijnen. Pas als die op is (volgend jaar 360) wordt het vergoed.