Wondjes gaan dicht doordat bloed stolt, wanneer het uit het lichaam is. Dat stollen gebeurt doordat er bloedplaatjes in bloed zitten. Deze bloedplaatjes plakken aan de wond vast en zorgen er na enkele chemische reacties voor dat er een netwerk van draden ontstaat. Zo kan het bloed al snel niet meer naar buiten stromen. Nadat er een korstje op de wond is gekomen, zal de wond na een tijdje genezen.

Temperatuur heeft geen effect op deze bloedplaatjes of de genezing.
Wat wel mee kan spelen is de kans op infectie. Als een wond ontstoken raakt dan zal dat de genezing ervan flink vertragen, bij hoge temperaturen heb je meer kans op zo'n wondinfectie omdat bacteriën zich dan sneller kunnen vermenigvuldigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de kou denk ik, omdat bloed sneller stolt heelt een wond denk ik ook beter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gematigde temperatuur lijkt me het beste. Bij strenge koude kan de huid stug worden waardoor er bij de wond meer spanning kan optreden waardoor de wond weer openscheurt.
Bij hoge temperatuur is de kans op infectie weer groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van meerdere factoren af. Warmte zorgt voor een betere doorbloeding van de huid, die nodig is voor het genezingsproces. Bij teveel warmte ga je zweten, waardoor verband of pleisters nat worden en je een grotere kans op infecties hebt. Bij een ontstoken wond kan het daarentegen nodig zijn om het proces af te remmen door te koelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch gezien denk ik met kou,omdat je dan minder kans hebt op bacterie groei.Een wond die broeit en week is,geneest minder goed.Dat zie je al gauw als je bijv een pleister plakt.