Draai voor klassieke weergave

De positieve effecten van een koolhydraatarm dieet op je hersenen

Je zou denken dat je een koolhydraatarm dieet vooral in overweging neemt als je wilt afvallen of wanneer je diabetes hebt. Maar wist je dat het ook bijdraagt aan het voorkomen van psychische problemen?

In bijna al onze voeding zitten koolhydraten. Denk aan pasta, bonen, fruit en snoep. Koolhydraten geven je energie en je lichaam zet deze om in bloedsuiker. Wanneer je minder koolhydraten binnenkrijgt, wordt er meer balans gecreëerd in je bloedsuikerspiegel. Margriet.nl legt uit hoe dit precies werkt.

Psychische aandoeningen

We weten allemaal dat een koolhydraatrijk voedingspatroon slecht is voor ons gewicht en dat het het risico op diabetes verhoogt. Maar de afgelopen jaren stapelt steeds meer wetenschappelijk bewijs zich op: een teveel aan suiker heeft ook een slechte invloed op onze hersenen. Niet gek dus, dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar de behandeling van psychische stoornissen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door het toepassen van een aangepast voedingspatroon dat bestaat uit minder koolhydraten. “Koolhydraatarme diëten zijn voor bijna iedereen veilig en kunnen in veel gevallen tot significante verbeteringen in psychiatrische symptomen leiden”, stelt psychiater Georgia Ede.

Uitzonderingen

Wel geeft Ede aan dat dit zeker niet voor iedereen geldt en dat er ook groepen zijn die beter eerst een arts kunnen raadplegen voor ze aan een koolhydraatarm dieet beginnen. “Mensen die momenteel zware medicatie gebruiken of die een voorgeschiedenis hebben van ernstige psychische klachten zoals zelfmoordgedachten, manie of psychose zouden niet zomaar aan een dergelijk dieet moeten beginnen. Het zou hun medicatie kunnen beïnvloeden en symptomen tijdelijk kunnen verergeren.”

Effecten van een koolhydraatarm dieet

Veranderingen in het voedingspatroon kunnen medicijnen natuurlijk niet volledig vervangen, maar ze kunnen je gezondheid wel verbeteren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een koolhydraatarm dieet de volgende positieve effecten heeft op onze hersenen:

Verminderde giftige reactie

Je hebt minder pieken in je bloedsuikerspiegel als je een koolhydraatarm dieet volgt. En dit heeft weer impact op je brein. Wanneer de hoeveelheid glucose in je bloed hoog is, stromen ook je hersenen vol met dit stofje. Dit geeft een giftige reactie op je hersencellen, waardoor bepaalde eiwitten onherstelbaar beschadigen.

Voorkomt insulineresistentie

Als je veel suikers binnenkrijgt (en dus koolhydraten) kan er insulineresistentie ontstaan. Hierdoor kunnen de insulinereceptoren in je hersenen beschadigd raken, ongevoelig worden en in aantallen afnemen. Dit zal ervoor zorgen dat het insulineniveau in je hersenen uiteindelijk in rap tempo daalt. En een te laag insulineniveau is een risicofactor voor ziektes als Alzheimer en Parkinson.

Een verlaagd ontstekingsrisico

Diëten met een hoog suikergehalte bevorderen bepaalde ontstekingen in de hersenen. En die ontstekingen kunnen weer leiden tot een groot aantal psychiatrische en neurologische aandoeningen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat koolhydraatarme diëten de kans op deze ontstekingen verminderen.

Stabilisatie stresshormonen

Als je bloedsuiker snel stijgt en vervolgens weer daalt, heeft dit dezelfde impact op de hormonen in je lichaam. Deze flinke pieken en dalen zorgen ervoor dat je lichaam meer van het stresshormoon adrenaline aanmaakt. Deze adrenaline boost kan soms wel vier tot vijf uur na het nemen van een teveel aan suiker optreden. Dit kan leiden tot vervelende symptomen zoals angst, prikkelbaarheid en concentratiestoornissen. Een koolhydraatarm dieet zorgt voor een betere balans hierin.

Stofwisseling

Niet alleen je hersenen, maar ook je stofwisseling kan een enorme boost krijgen van een koolhydraatarm dieet. Wil je hier meer over weten? Lees verder op Margriet.nl: Minder koolhydraten eten kan je stofwisseling een enorme boost geven