Draai voor klassieke weergave

Pijnlijke voeten door slechte schoenen

Wie de schoen past, trekke hem aan. Dat wil nog niet zeggen dat alle schoenen even goed zijn voor onze voeten en gezondheid. Van een paar schoensoorten, kun je namelijk ernstige lichamelijke klachten krijgen. Heb jij bijvoorbeeld vaak last van je rug, knieën of kuiten? Dan draag je mogelijk het verkeerde paar schoenen.

Op Margriet.nl, vind je een hele lijst aan schoenen die, wanneer je ze te lang draagt, een negatieve invloed kunnen hebben op je voeten en de rest van je lichaam.

Voetproblemen door hakken

Het zal je vast niet verbazen dat het dragen van hakken niet goed is voor je rug en dat het funest kan zijn voor je voeten. Wanneer je op hakken loopt, wordt je voet naar voren geperst en worden je tenen samen gedrukt. Daardoor kun je last krijgen van ingegroeide teennagels. Als je vaak op hakken loopt, kunnen ook de spieren en pezen in je enkels vervormd raken. Verruil je na lange tijd je hakken ineens voor platte schoenen, dan is de kans aanwezig dat je kuitpijn of pijn aan je enkels krijgt. Dit komt doordat: je achillespees is ingekort door het dragen van hogere schoenen en door het dragen van platte schoenen weer opnieuw wordt opgerekt.

Voetklachten door te platte schoenen

Hoewel het veelvuldig dragen van hakken wordt afgeraden, is het ook niet verstandig om alleen maar op platte schoenen te lopen, zoals slippers, ballerina’s of sandalen. Plat schoeisel zorgt er namelijk voor dat de natuurlijke boog van je voet wordt platgedrukt. De zogeheten ‘platvoeten’. Bovendien krijgen je enkels bij dit soort schoenen weinig ondersteuning wat kan leiden tot klachten als irritatie in het scheenbeen en pijn in je knieën en rug.

Beste schoenen voor je voeten

We horen je denken: als ik geen hoge en geen platte schoenen meer mag dragen wat kan dan nog wel? Draag bij voorkeur zoveel mogelijk sneakers met een dikkere zool óf schoenen met een klein hakje of sleehak. De ideale hakhoogte is 2 centimeter. Dit zorgt ervoor dat je bekken, terwijl je staat, mooi recht blijft. Daardoor krijg je minder snel last van rugklachten en blijf je beter in balans. Wanneer je nieuwe schoenen aanschaft, is het óók belangrijk om goed te kijken naar de juiste maat. Tip: te kleine schoenen zijn niet goed, te grote schoenen eveneens niet. Want, hoe meer je voet verschuift, hoe zwaarder je bekken belast wordt.

Heb jij geen last van je voeten maar wel vaak last van rusteloze benen? Lees dan hier de symptomen, oorzaken en tips bij het Restless legs syndroom.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl