Draai voor klassieke weergave

Buiten sporten in de winter

Echt een aantrekkelijk idee is het niet – buiten sporten in de winter. Het is op koude dagen extra moeilijk om jezelf te motiveren om van de bank af te komen. Maar juist in de herfst en winter moet je aan buitensport doen. Hardlopen, wandelen, fietsen en zwemmen bij lage temperaturen maakt je fitter, sterker en relaxter. Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten als je in de winter op pad gaat.  

Of het nou om een complete sportroutine of stevige wandeling gaat.

De gezondheidsvoordelen van buiten sporten in de winter

Beweging is altijd goed voor je: het voorkomt overgewicht en allerlei gerelateerde kwalen. Dit kun je in de winter goed gebruiken door alle calorieën die je tijdens de feestdagen binnenkrijgt. Maar er zijn extra voordelen. Door de kou kan je doorbloeding wel eens een beetje vastlopen, wat niet goed is voor je hart- en bloedvaten. Beweging helpt om de doorbloeding op gang te houden. Hetzelfde geldt voor je spieren en botten: ook deze raken sneller verstijfd in koude temperaturen. Wanneer je ze warm houdt door genoeg te bewegen, kun je je in het dagelijkse leven ook soepeler bewegen.  

Buiten sporten in de winter en humeur

Niet alleen je lichaam haalt voordeel uit beweging in de winter: je mentale gesteldheid gaat er ook op vooruit. Je humeur krijgt het soms zwaar te verduren in het koudste seizoen van het jaar, omdat we minder vitamine D uit de zon kunnen halen. Hierdoor krijgen we te maken met iets wat een ‘winterdepressie’ genoemd wordt. Je kunt vitamine D supplementen slikken om dit te voorkomen, maar je kunt natuurlijk ook vaker een wandeling maken. Zo zit je in ieder geval niet binnen in een donker huis, en krijg je zoveel mogelijk daglicht (en hopelijk wat zonnestralen) mee.

Zo blijft je in de winter gemotiveerd

Het kan best lastig zijn om op koude, donkere winterdagen motivatie te vinden er toch op uit te gaan. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om die motivatie wel te vinden. Zo helpt het om met familie of vrienden te gaan sporten of wandelen. Dat is een stuk gezelliger, en zo kunnen jullie elkaar motiveren. Daarnaast kun je ook iets nieuws proberen om jezelf uit te blijven dagen, zoals een andere wandelroute of een andere sport. Als dat allemaal niet helpt, kun je natuurlijk ook die calorieën van de feestdagen als motivatie gebruiken.

Buiten sporten in de winter, dit zijn de 4 voordelen! 

Voordeel 1: Het is beter voor je hart 

Als het buiten warm is, moet je lichaam overtollige warmte zien kwijt te raken door de hartslag op te voeren. Bij kou hoeft je hart voor dezelfde prestatie minder hard te pompen en daardoor daalt de hartbelasting.

Voordeel 2: De kou maakt je sneller

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat duursporters beter in de kou presteren. Hoe lager de temperaturen, hoe beter de resultaten. Zo worden marathons het snelst gelopen bij temperaturen tussen 1 en 10 °C. Bij hogere temperaturen werden de tijden slechter!

Voordeel 3: Van lage temperaturen word je blij

Door te sporten in de kou maakt je lichaam het gelukshormoon serotonine aan. Dit stofje gaat depressies en minder positieve gedachten tegen. Heb je een dipje? Kom dan van die bank af en maak een heerlijke winterwandeling. Deze wandelingen zijn het leukst!

Voordeel 4: De winter versterkt je afweer

Sporten in de winter versterkt het immuunsysteem. Dit is te danken aan het temperatuurverschil van binnen en buiten, dit stimuleert namelijk de doorbloeding. 

Waar je op moet moet letten bij buiten sporten in de winter

  1. Begin rustig: met koud winterweer hebben je spieren langer nodig om warm te worden. Om blessures te voorkomen moet je daarom extra lang opwarmen. 
  2. Het is essentieel dat je je warm en dik aankleedt wanneer je buiten gaat sporten. Je spieren kunnen namelijk heel snel afkoelen nadat je hebt gezweet, waardoor je last krijg van stijve spieren en spierpijn. Meerdere laagjes isoleren beter dan één hele dikke laag.
  3. Het is belangrijk om altijd eerst naar de weersvoorspelling te kijken voordat je op pad gaat, om te voorkomen dat je in een winterstorm terechtkomt of uitglijdt op ijzige wegen. 
  4. Neem genoeg water mee. In koude temperaturen heb je minder dorst, toch verlies je ook in de kou meer vocht dan je denkt: bijvoorbeeld via je adem. 
  5. Laat na het sporten je kleding en schoenen goed drogen. Droog deze niet met een verwarming of föhn, dit kan slecht zijn voor het materiaal. 

Lees ook: 

Auteur: Ilse Bloemendal