Draai voor klassieke weergave

Buiten sporten in de winter

Echt een aantrekkelijk idee is het niet – buiten sporten in de winter. Het is op koude dagen extra moeilijk om jezelf te motiveren om van de bank af te komen. Toch kan het geen kwaad om het wel te doen: bewegen in de winter is namelijk hartstikke gezond. Er zijn echter wel een paar dingen waar je op moet letten als je in de winter op pad gaat.  

Of het nou om een complete sportroutine of stevige wandeling gaat.

De gezondheidsvoordelen van buiten sporten in de winter

Beweging is natuurlijk altijd goed voor je: het voorkomt overgewicht en daardoor allerlei gerelateerde kwalen. Dit kun je in de winter extra gebruiken door alle calorieën die je tijdens de feestdagen binnenkrijgt. Toch zijn er nog extra redenen waarom een beetje beweging in de winter geen kwaad kan. Door de kou kan je doorbloeding wel eens een beetje vastlopen, wat niet goed is voor je hart- en bloedvaten. Beweging helpt om de doorbloeding op gang te houden. Hetzelfde geldt voor je spieren en botten: ook deze raken sneller verstijfd in koude temperaturen. Wanneer je deze warm houdt door genoeg te bewegen, kun je je in het dagelijkse leven ook soepeler bewegen.  

Buiten sporten in de winter en humeur

Niet alleen je lichaam haalt voordeel uit beweging in de winter: je mentale gesteldheid gaat er ook op vooruit. Je humeur krijgt het soms zwaar te verduren in het koudste seizoen van het jaar, omdat we minder vitamine D uit de zon kunnen halen. Hierdoor krijgen we te maken met iets wat een ‘winterdepressie’ genoemd wordt. Je kunt vitamine D supplementen slikken om dit te voorkomen, maar je kunt natuurlijk ook vaker een wandeling maken. Zo zit je in ieder geval niet binnen in een donker huis, en krijg je zoveel mogelijk daglicht (en hopelijk wat zonnestralen) mee.

Zo blijft je in de winter gemotiveerd

Het kan best lastig zijn om op koude, donkere winterdagen motivatie te vinden er toch op uit te gaan. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om die motivatie wel te vinden. Zo helpt het om met familie of vrienden te gaan sporten of wandelen. Dat is een stuk gezelliger, en zo kunnen jullie elkaar motiveren. Daarnaast kun je ook iets nieuws proberen om jezelf uit te blijven dagen, zoals een andere wandelroute of een andere sport. Als dat allemaal niet helpt, kun je natuurlijk ook al die calorieën van de feestdagen als motivatie gebruiken.

Waar je op moet letten bij buiten sporten in de winter

  1. Begin rustig: met koud winterweer hebben je spieren langer nodig om warm te worden. Om blessures te voorkomen moet je daarom extra lang opwarmen. 
  2. Het is essentieel dat je je warm en dik aankleedt wanneer je buiten gaat sporten. Je spieren kunnen namelijk heel snel afkoelen nadat je hebt gezweet, waardoor je last krijg van stijve spieren en spierpijn. Meerdere laagjes isoleren beter dan één hele dikke laag.
  3. Het is belangrijk om altijd eerst naar de weersvoorspelling te kijken voordat je op pad gaat, om te voorkomen dat je in een zware winterstorm terechtkomt of uitglijdt op ijzige wegen. 
  4. Neem genoeg water mee. In koude temperaturen heb je vaak minder dorst, toch verlies je ook in de kou meer vocht dan je denkt: bijvoorbeeld via je adem. 
  5. Laat na het sporten je kleding en schoenen goed drogen. Droog deze niet met een verwarming of föhn, omdat dit slecht kan zijn voor het materiaal. 

Meer lezen over de winter? Lees ook: Zo help je vogels de winter door.

Auteur: Quirine Brouwer