Draai voor klassieke weergave

Met wandelen verbrand je veel meer calorieën dan je denkt

Houd je niet van sporten, maar wil je wel fit blijven of misschien zelfs wat afvallen? Goed nieuws! Met wandelen blijk je meer calorieën te verbranden dan gedacht, zo toont een Amerikaanse studie aan. Wie flink doorstapt, zou volgens de onderzoekers met een uur wandelen een groot stuk appeltaart met slagroom – zo’n 450 kilocalorieën – verbranden.

Veel mensen vinden wandelen heerlijk. Je bent lekker aan het bewegen in de buitenlucht. En als je met iemand samen loopt, is het vaak ook nog heel gezellig. De voordelen van wandelen zijn eindeloos.

Gezondheidsvoordelen van wandelen

1. Je krijgt een betere conditie

Met wandelen vergroot je het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Na een paar wandelingen, merk je al dat je conditie en uithoudingsvermogen vooruit zijn gegaan.

2. Het verhoogt je weerstand

Door te wandelen, bouw je weerstand op. Door regelmatig te wandelen, ben je minder vatbaar voor griep.

3. Het maakt je alert

Een wandeling maakt je alert. Een wandeling werkt zelfs verkwikkender dan een kopje koffie! Het wandelen verbetert de zuurstofstroom in het lichaam. Daarbij laat wandelen ook de hormonen toenemen die ons wakker maken.

4. Het is goed voor je humeur

Wandelen is een echte aanrader als je je depressief of angstig voelt. Het wandelen ontspant en door te bewegen maakt je het gelukshormoon serotonine aan.

5. Het versterkt je botten en spieren

Regelmatig wandelen heeft een positief effect op het kraakbeen. Het belast je botten, waardoor deze sterker worden. Ook bouw je nieuwe botmassa op.

6. Het maakt creatief

Wandelen maakt niet alleen je hoofd leeg, je kunt er ook creatiever door worden. Een studie stelde vast dat mensen die buiten wandelen, gemakkelijker nieuwe ideeën krijgen in vergelijking met mensen die binnen blijven zitten.

7. Door een wandeling slaap je beter

Mensen die overdag meer bewegen, hebben minder last van slaapproblemen. Wandelen stimuleert namelijk je dag- en nachtritme en zorgt voor ontspanning, waardoor je beter slaapt.

8. Het zorgt voor ontspanning

Als je wandelt in een mooie omgeving, kijk dan eens goed om je heen en geniet van alles wat moeder natuur je te bieden heeft. Het gefluit van de vogels , de wind in je gezicht… Je bent er even helemaal uit!

9. Het zorgt voor een fit lichaam

Wandelen verstevigt de spieren, waardoor met name je onderlichaam er strakker uit komt te zien.

10. Het kan zorgen voor gewichtsverlies

Dagelijks wandelen verkleint het risico op overgewicht, activeert je lichaam en brengt de stofwisseling op gang.

Calorieverbruik tijdens het wandelen

Eerder gingen wetenschappers ervan uit dat je per vijf kilometer wandelen gemiddeld 45 calorieën per kilometer verbrandt. Maar volgens de Amerikaanse onderzoekers van de Southern Methodist University, die het calorieverbruik tijdens wandelen hebben getest, verbranden de meeste mensen waarschijnlijk veel meer: namelijk 60 calorieën per kilometer. Dit gaat echter op voor een snelheid van 5 kilometer per uur. Als je 6,5 kilometer per uur loopt, kun je zelfs 70 calorieën per kilometer verbranden.

Een grotere vetverbrander dan gedacht

De nieuwe cijfers uit het Amerikaanse onderzoek zorgen voor verbazing. In eerdere studies werd onderzoek onder relatief weinig wandelaars gedaan. Bovendien werd er onvoldoende rekening gehouden met de verschillende lichaamstypes, zo werd er vooral gekeken naar slanke mensen, die relatief minder calorieën verbranden dan zwaardere mensen. De deelnemers uit het Amerikaanse onderzoek verbrandden veel meer calorieën.

Maar hoe kan dit eigenlijk? Door het effect van wandelen op een meer effectieve manier te onderzoeken, kwamen er andere resultaten uit. Volgens de Amerikaanse studie is het veel aannemelijker dat een vrouw van gemiddelde lengte met een gewicht van ongeveer zestig kilo tijdens een wandeling van vijf kilometer per uur zo’n zestig calorieën per kilometer verbrandt; oftewel driehonderd calorieën per uur. Als dezelfde vrouw stevig doorstapt en 6,5 kilometer per uur haalt, verbrandt ze zelfs zeventig calorieën per afgelegde kilometer. Dat zijn maar liefst 455 calorieën per uur! Voor het plaatje: dat is een groot stuk appeltaart, mét slagroom!

Dat wandelen goed voor ons is, mag nu wel duidelijk zijn. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren, gewicht en geheugen, gaan er allemaal op vooruit. Een goede reden om vaker een blokje om te lopen!

Wandelen in de natuur schijnt nog gezonder te zijn. Wil je weten hoe dit zit? Lees dan hier verder. Als je buiten gaat wandelen, komen er nog veel meer voordelen bij!

Auteur: Ilse Bloemendal