Bij welke instanties kan ik terecht als ik terug naar Nederland wil verhuizen?

Ik woon in het buitenland en wil terug naar Nederland.
Ik heb de Nederlandse nationaliteit maar geen vast woon -en verblijfplaats.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit is geheel afhankelijk van uw eigen situatie. Het is belangrijkste om eerst een woning te regelen. Kun u kopen? Of moet u huren? Kunt u dan particulier huren of bent u afhankelijk van sociale woningbouw? Bij koop of particuliere huur kunt u contact opnemen met een makelaar in de regio waar u wilt gaan wonen. Die kan voor u op zoek gaan naar een geschikte woning die aan uw wensen voldoet. Bij sociale huur moet u zich inschrijven in de gemeente waar u wilt gaan wonen. Let wel, terug verhuizen naar Nederland is geen reden voor urgentie. U komt dus onderaan de wachtlijst. Sommige wachtlijsten voor sociale huurwoningen kunnen oplopen tot meerdere jaren. Ook moet u een baan of inkomsten regelen. Tenzij u voldoende eigen vermogen heeft natuurlijk. Recht op een uitkering is geheel afhankelijk van uw persoonlijke situatie. En die kunt u vaak pas aanvragen als u al een woonadres heeft in Nederland. Een baan kunt u op solliciteren. De meeste gesprekken kunnen tegenwoordig ook digitaal plaatsvinden. Als je op de site van het Nihb kijkt kun je meer informatie vinden over uw terugkeer naar Nederland.

Bronnen:
https://www.nihb.nl/overheid-formaliteiten...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100