Kan ik verhuizen?

Beste lezers,

Doordat ik afgelopen januari op mezelf ben gaan wonen had ik maar snel snel een appartement gekozen via directwonen (bemiddelingskantoor). Het is particulier met de verhuurder geregeld dat ik een contract getekend heb voor een periode van minimaal 1 jaar (borgsom moest ik btw ook betalen). Nu wil ik hier weg en via weller ( woningstichting) een ander appartement huren. Is het mogelijk om dit te doen? Ben ik verplicht om daar 1 jaar te wonen?
De borgsom hoef ik niet terug ALS hij me anders "niet laat gaan".

De reden dat ik daar weg wil is omdat ik midden in het centrum van Heerlen woon en ik werk diensten (ochtend middag en nacht).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je bent niet verplicht om daar minimaal 1 jaar te wonen, maar als je eerder weg gaat brengt dat hoogstwaarschijnlijk wel kosten met zich mee. Bijvoorbeeld dat je nog een maand extra huur moet betalen zodat de verhuurder tijd heeft om iemand anders er voor te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat men mbt een vrije vestiging woning minimaal 1 jaar zich moet verbinden middels een contract.
De borg is voor andere doeleinden na de verhuurperiode
(schade etc) en niet voor contractbreuk.
Als je een contract getekend hebt voor minimaal 1 jaar, dan is het contractbreuk als je eerder weg gaat. Dus kan verhuurder je verplichten het jaar vol te maken cq 12 maanden te betalen. De borgsom staat hier verder los van.

Overleg eerst met de verhuurder. En komt er geen oplossing, zeg dan in ieder geval de huur op (per aangetekende brief), zodat je er in ieder geval na een jaar vanaf bent, anders loopt huurcontract ook na dat jaar nog gewoon door !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent gehouden aan het contract, maar als je zelf kan zorgen voor een huuropvolger zal de verhuurder waarschijnlijk coulant reageren. Het gaat hem tenslotte alleen om het geld.
In veel gemeenten is het niet zo moeilijk om iemand te vinden voor een appartement, omdat er nog veel mensen zoekende zijn.
Misschien één van je vrienden of kennissen? Draag diegene voor en je probleem is opgelost.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van je huurcontract, kan hierin een beding staan over tusendtijdse huuropzegging.

Normaliter staat dit er niet in, en aangezien het via een egspecialiseerde organisatie is gedaan vermoed ik in dit geval dat dit beding er ook niet in staat.

In dat geval geldt dan het volgende:

Kan de huur die voor bepaalde tijd is aangegaan door de huurder of de verhuurder tussentijds worden opgezegd?
Nee, dit kan in principe niet. Het kan natuurlijk wel als de verhuurder gewoon instemt met tussentijdse opzegging. Regelmatig komt de situatie voor dat de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd met een minimumtermijn van bijvoorbeeld één jaar is aangegaan. Ook dan kan de huur in de regel pas na dat jaar worden opgezegd. In sommige situaties geldt deze regel niet. Als de verhuurder een onredelijk lange minimumtermijn bedongen heeft, is het mogelijk dat de rechter akkoord gaat met de eerdere huurbeëindiging door de huurder.
http://www.woonhelpdesk.nl/index.php?wonen=1&artikel=53

Als er verder geen onredelijke eisen in het huurcontract staan en het contract voldoet aan het 'dwingend recht' zoals dat zo mooi heet dan is op basis van het contract geen ontbinding mogelijk of opzegging mogelijk.

Wat je wel kan doen is contact opnemen met de verhuurder en hem een aanbod doen (bijvoorbeeld nog x maanden huur betalen in ruil voor een wederzijdse goedgekeurde ontbinding.

In het ergste geval zul je moeten blijven betalen tot het jaar om is. Zorg ervoor dat je de huur tijdig opzegt in dat geval.

Je kunt dus wel degelijk vast verhuizen, ook al loopt het huidige contract nog. Of je dat kan betalen is aan jou om te beoordelen.