Hoe kan ik een keulse pot herstellen?

Ik heb een keulse pot met scheuren erin. Hoe kan ik deze het beste deze scheur herstellen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

"Bij de archeologische dienst in Bergen op Zoom maken we voor het lijmen van aardewerk gebruik van Bison Alleslijm. Simpel en relatief goedkoop. Al wordt het steeds duurder. Flesje van 100 ml kost al € 4,80. Dit verkleurd niet, houd goed (potten van 30 jaar geleden staan nog steeds in elkaar) en is zeer makkelijk uit elkaar te halen indien nodig met aceton. Simpel met een kwastje aanbrengen op de breuk en de scherf komt los, of als je hele voorwerp uit elkaar moet, zet het in een aquarium, scheutje aceton erbij en afsluiten. Door de dampen is je voorwerp binnen een half uur uit elkaar gevallen....." Lees verder, zie link...

"...Bij aardewerk moet je rekening houden met de spanning welke aanwezig was toen het nog een geheel was.
Goed lijmen is dan ook een kwestie van eerst schilders tape om het tijdelijk te fixeren, dan strak in wikkelen met touw om het weer onder spanning te krijgen en daarna de zichtbare gedeelte aanstippen met een eenseconde lijm waarna je het touw kan verwijderen en de rest van de naden kan laten dicht vloeien.
Als je het echt onder de knie hebt doet de pot weer "ping"...". Lees verder, zie link...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
was de pot en spoel de scheur goed uit met water, blaas eventueel de scheur droog en schoon met lucht uit een compressor. probeer de scheur zo goed mogelijk open te zetten (spanning erop) zonder dat hij verder scheurt of breekt. gebruik een dunne helder opdrogende contactlijm en je pot is zo goed als nieuw. succes!