Mag ik een container zomaar gebruiken?

Vanochtend hadden mijn vriend en ik wat opgeruimd in huis en hadden we een aantal zakken huisvuil. Onze kliko word echter maar 1x in de maand geleegd en zou meteen vol zitten. Nu hadden wij een vuilcontainer gevonden op het dorp waar geen slot of iets dergelijks op zat. En hebben wij onze zakken daar in gegooid. We kregen wel commentaar van 1 van de bewoners daar. Maar in principe mogen wij dit gewoon gebruiken toch?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Hoop voor jullie dat er niets inzit wat naar jullie te herleiden is....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja idd @TurfGraver. Staan dikke boetes op om zo illegaal je afval te dumpen.
paulus811
4 jaar geleden
Je weet natuurlijk dondersgoed dat dit niet mag, dat je denkt het te mogen gebruiken is gewoon de naïeve onwetende spelen.

Antwoorden (3)

Nee, dat is illegaal.
Voor de huurder van de container is illegaal afval van een ander een groot probleem. Niet alleen omdat de container sneller vol raakt en je dus voor iemand anders afval moet betalen, maar omdat er een grote kans is dat het gedumpte afval helemaal niet in de container mag. Dit kan voor flink wat extra kosten zorgen, omdat het afval opnieuw gescheiden moet worden en de verwerkingskosten hierdoor hoger worden.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Tja, het is soms wel illegaal en soms is het juist zeer gewenst.
Ik vul elke maand zo'n 15 containers van een ander. Want als ik het niet zou doen, dan doet de ophaaldienst het wel - met de nodige ergernis vanwege extra werk en tijdverspilling. In dit geval gaat het om blauwe papiercontainers waarvan het de bedoeling is dat ze geheel vol worden aangeleverd. Vol is vol en het maakt de ophaaldienst helemaal niet uit wie daarvoor zorgt. De ophaaldienst is blij dat er iemand is die ervoor zorgt.
SimonV
4 jaar geleden
De vraag gaat over huisvuil. Dat mag niet in de blauwe papiercontainer (papier en karton).
Nee dat mag je niet zo maar. Die zijn niet voor jullie bestemd. Weet je wel zeker dat je eigen kliko maar 1 keer per maand wordt geleegd lijkt me niet helemaal kloppen meestal is dat toch echt om de 2 weken. Je had je afval naar de gemeentelijke stort moeten brengen en niet zo maar in een container moeten gooien.
ronron1212
4 jaar geleden
jc54
4 jaar geleden
@ronron1212; Bij ons wordt de restafvalcontainer (kliko) ook één keer per vier weken geleegd. De GFT-container elke twee weken. Bij goed afval scheiden heb je bijna geen restafval.........
Het hangt af van de containersoort.
Bij een blauwe papiercontainer (papier en karton) is het juist wel de bedoeling dat je de halfvolle container van een buur opvult tot vol - want de ophaaldienst gaat ervan uit dat alle containers bij het legen zo vol mogelijk zijn. De ophaaldienst gaat ervan uit dat je een nauwelijks gevulde container niet langs de weg zet - behalve als je voldoende opvulhulp van buren krijgt.

Bij alle andere containers is het een kwestie van aanvoelen of het wel of niet gewenst is. En of op het aanvullen van een buurcontainer een boete kan staan. Bij twijfel: vraag even bij een paar buren wat zij ervan vinden.