Zijn de openingen van alle brievenbussen even groot?

Voor pakketten en kleine pakjes die door de brievenbus passen betaal je minder verzendkosten. Betekent dit dat de opening van een brievenbus een vaste afmeting heeft voor alle huizen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
14K

Het beste antwoord

Nee, er zijn wel bepaalde minimum afmetingen.
Wat je voor een pakketje moet betalen ligt vast in tabellen en staat los van de omvang van de brievenbus van de ontvanger.

Uit de Postregeling 2009:
de afmetingen van de van de gleuf van de brievenbus moet tenminste 265 millimeter in de lengte zijn en in de breedte 32 millimeter. De gleuf van de brievenbus mag niet lager zitten dan 0,6 meter en de hoogte van de brievenbus mag niet hoger dan 1,8 meter zijn. De voorkeurshoogte is 1,1 meter;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha mag je je brievenbus dus ook 1.79 aanbrengen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele oude huizen hebben en monumentale pandjes met een hele sjieke voordeur hebben soms nog wel het oude formaat brievenbus, en die is een stuk smaller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt Toerist, overigens erg vervelend als je post moet bezorgen en het past er niet in (ooit als pakketjesbezorger gewerkt, voor brievenbusstukken kreeg je veel minder betaald, maar je moest dan wel aanbellen, wachten en evt. naar de buren als er niemand thuis was).

Andere antwoorden (2)

In het postkantoor hebben ze een mal om te kijken of het door de standaard maat brievenbus past. Is het groter dan word het als pakket aangeboden en zul je dat er ook voor moeten betalen.

Algemene eisen vormgeving en afmeting brievenbussen
Onderstaande algemene eisen gelden voor de vormgeving en afmeting van brievenbussen en buitenbussen:

de brievenbus moet horizontaal zijn aangebracht in een verticaal vlak of aan de bovenkant;
de afmetingen van de van de gleuf van de brievenbus moet tenminste 265 millimeter in de lengte zijn en in de breedte 32 millimeter. De gleuf van de brievenbus mag niet lager zitten dan 0,6 meter en de hoogte van de brievenbus mag niet hoger dan 1,8 meter zijn. De voorkeurshoogte is 1,1 meter;
de brievenbus moet zo zijn aangebracht dat het inwerpen van de post geen verwondingen kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe klopt dat wel zo ongeveer. Maar de groene brievenbussen die vroeger, en misschien nu nog wel, aan het begin van het tuinpad stonden hadden vaak een ander formaat opening dan een brievenbus in de voordeur.

Maar bij de postbedrijven hebben ze een duidelijk onderscheid tussen de zogenaamde busstukken en belstukken. Daar hebben ze zeker ook afmetingstabellen voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die groene bussen waren de eerste die aan de minimale afmetingen volgens de tegenwoordige norm voldeden, ze werden dan ook geplaatst in die gevallen waar de brievenbussen niet aan de minimum gekozen norm voldeden.
Ze werden gratis door de PTT geplaatst als de reeds aanwezige brievenbus niet aan de minimum eisen voldeed, of als de afstand van de bestaande brievenbus tot de openbare weg meer dan 10 meter bedroeg.