Wat kun je het beste aan een duif voeren?

Bij mij op het balkon heeft een duif een nestje gemaakt in een pot van een hangplant. Ik wil haar graag helpen en voeren, zodat ze niet te ver van haar nest hoeft. Of is het verstandiger dat helemaal niet te doen?

Het is al haar tweede nestje in korte tijd. Het eerste jong was over de rand gevallen en vond ik dood op het balkon met een gebroken nekje. Nu probeert ze het opnieuw.

13 jaar geleden
in: Wonen
100.6K

Het beste antwoord

Misschien kun je voor de lol een beetje bijvoeren omdat het zo leuk is maar verder zou ik ze lekker hun gang laten gaan want het aanbod van voedsel is ruim genoeg.
Misschien kun je er wel een webcammetje opzetten, kun je alles op film vastleggen...He jammer dat ik geen broedende duif heb.
Als je wat geeft hou het dan bij granen en peulvruchten.
Hennep hebben ze in de broedperiode niet nodig en waar je volgels een groot plezier mee kunt doen is een zandbad. Neem daarvoor een grote enigszins platte schaal en vul die met 5 tot 7 cm fijn zand (liefst schoon gezeeft)
En vers water is altijd goed.
Het doet mij goed eens een voorbeeld van dierenliefde mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ook ik heb een duif met 2 eieren op mijn balkon
Ik had een bijna lege zak potgrond en daar in is ze gaan zitten . Ik zie haar alleen niet het nest verlaten en vraag me dus af waarom ze niet weg vliegt om te eten. Ik heb een bak water neer gezet maar denk dat ik morgen ook graan ga kopen.

Andere antwoorden (6)

Haal een zakje duivenvoer bij de dierenwinkel. Dat is het beste.

Duiven eten bijna alles, maar dat wil niet zeggen dat het ook goed voor ze is.

Maar als ze jongen hebben: wat brood met melk vermengd, zal gretig geaccepteerd worden.

Wat andijvie is ook goed, maar groenvoer juist weer liever niet geven, als er al jonkies zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Van dat groenvoer kunnen met name de jonkies, snel diaree krijgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er jongen zijn kan je beter niks geven.
Je hebt dan kans dat de duif het verkeerde voedsel aan de kuikens geeft waardoor ze ziek kunnen worden of kunnen overlijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hennepzaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat tof dat je de duif wil helpen!
koop bij de dierenwinkel wat duivenvoer en wat grit.
meng een klein beetje grit door het duivenvoer en geef dit.
de duif verteert het voer grotendeels in haar krop, en vormt er duivenmelk van, die ze weer aan de kleintjes (meestal zijn er twee jongen) voert.
vergeet je ook niet een bakje water neer te zetten?
veel plezier met de kindercreche! :)
Rieneke1
13 jaar geleden
je kunt beter geen voer geven er is voldoende voer nu
wat je wel zou kunnen geven is een bakje water
als jij nu die duif gaat voeren en ze maakt de volgende ergens een nest waar dit niet gebeurt dan gaat ze misschien geen voer zoeken voor haar jongen
en het risico dat de duif te zwaar wordt is ook aanwezig omdat ze niet meer hoeft te vliegen om aan voer te komen en zich lekker vol eet bij jou
dus laat de natuur zijn gang gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle adviezen over hoe je ze kan voederen hierboven een heel ander advies. Duiven poep bevat heel erg veel ziektes, dus zorg dat je je balkon goed schoon houdt. Maak bij voorkeur schoon met een mondkapje op. Kleine kinderen en zwangere vrouwen moeten hier helemaal bij wegblijven.