Hoe kan een kastanjeboom 2 verschillende kleuren bloesem hebben

De hele boom is wit, een tak rood.Is geen getruukte foto

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Er bestaan veel soorten kastanjes, met allemaal verschillende bloemen.
Er is echter een soort wilde kastanje en al die andere soorten worden daarop geënt, om een mooie boom te krijgen, goed van vorm, ent men de wilde kastanje , niet op een plaats, maar op meerdere plaatsen dicht bij elkaar.
Soms lukt er maar een ent en doet de rest het niet.
Een boom met slechts een ent, kan geen mooie boom worden, omdat het een boom met een tak wordt.
Deze bomen hebben geen waarden en worden niet verkocht, de boom op de foto, heeft dus die ene tak, hij had dus nooit geplant mogen worden.
Het is dus een mislukte rode kastanjeboom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien is die tak ooit eens geënt van een roodkleurige kastanje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op veel plaatsen komt een nauwe verwant van de Witte Paardenkastanje voor, de Rode Paardenkastanje (Aesculus carnea). Deze wordt vooral als sierboom aangeplant. Het is een kruising van de witbloeiende soort en de uit Noord-Amerika afkomstige Aesculus pavia, de Rode Pavia. De keur aan karaktervolle kenmerken van de Witte Paardenastanje is bij zijn roodbloeiende broertje veel minder uitgesproken. De laatstgenoemde soort wordt vermeerderd door enten. Dat kun je zien aan de oudere bomen: op de onderstam van de Witte Paardenkastanje, herkenbaar aan de kenmerkende schilfers, groeit de dunnere en gladdere stam van de Rode Paardenkastanje.
Amadea
13 jaar geleden
Op de foto zie je goed dat onderaan links aan de stam de
tak met de rode paardenkastanje bloemen is. Deze tak
wijkt ook af qua lengte ten opzichte van de andere takken.
Hieruit kun je er van uit gaan dat de tak Linksonder
(rode paardenkastanje) op de stam van de witte paarden-kastanje geént is.