Waarom heet een spoelbak in de keuken een gootsteen en in de badkamer een wasbak?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
12.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat die in de badkamer gebruikt wordt om je aan te wassen en die in de keuken wordt gebruikt om vaat te reinigen (spoelen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou haha ik zelf als beginnend vintage vrouw denken dat het anders zit, gootsteen is een ouderwets woord. Vroeger had je granieten vloeren en aanrechten. Dat is een soort steen,mocht je dat niet weten dus ik denk echt dat je het woord letterlijk moet nemen! :D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lol ik bedoel denk... ugh auto correct
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, het woord gootsteen wordt nog heel vaak gebruikt hoor.
maar het kan best zijn dat je met je uitleg gelijk hebt hoor carretje72. Een spoelbak werd vroeger (en waarschijnlijk nu nog wel) in ziekenhuizen gebruikt om po's enz. in uit te spoelen en dat vind ik geen prettige associatie als het om de keuken gaat. Mijn reactie klopte eigenlijk ook niet helemaal wat het woord spoelen betreft.

Antwoorden (2)

Om het verschil in vorm (gootsteen plat onder, en wasbak rond van onder)...en daarbij horende functie duidelijk gescheiden te houden.

Toegevoegd na 40 seconden:
Met onder bedoel ik bodem.
9 jaar geleden
Een gootsteen is oorspronkelijk de plaats waar het water dus afliep via de goot naar buiten.
Badkamers had men vroeger niet, soms wel een wastafel met lampetkan waar je water in kon doen met een bak waarin je dat water kon gieten om jezelf te wassen.
Dat noemde me dus een lampetschaal of wasbak. Die naam is gebleven toen de bak verdween en men een vaste wastafel kreeg met een soort ingebouwde lampet/ wasbak.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is nu eens een zeer zinnig en juist antwoord zie.
Spijtig dat ik je maar 1 thumbs up kan geven.