conifeer geeft stof af(als rook)?

onze conifeer van minstens 25 jaar oud geeft nu rook af als je er langs loopt, eerst keken we of hij in de brand stond, maar nu constateren wij dat bij een lucht bries of aanraking een hele fijne stof eraf komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.9K
Amadea
13 jaar geleden
Wat is nou de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof het of niet maar wij constateerde dit zelfde een paar uur geleden. Wat voor een soort conifeer is dit en waarom gebeurt dit ??? wie weet het !!!!!!!!!

Antwoorden (3)

Dat zijn de pollen voor de bevruchting van de vrouwelijke bloemen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bloem moet zijn kegelvrucht. De bestuiving vindt altijd door de wind plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het voorjaar bloeien ook coniferen in meer of mindere mate.
Er komen dan flinke hoeveelheden stuifmeel vrij uit hele kleine ‘bloemetjes’ aan het uiteinde van jong schot.
Het stuifmeel vindt een andere compatibile conifeer waarop zaden ontstaan. Wat je hebt gezien zijn waarschijnlijk zaden, maar het zouden ook oude bloemetjes kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan een conifeer zitten twee soorten bloemetjes, de mannelijke en de vrouwelijke.
De mannelijke bloeien op dit moment( van de meeste soorten) en bij aanraken lijkt het of er rook uit de planten komt, maar dat is het stuifmeel.
De vrouwelijke bloempjes zijn meestal roodachtig en vormen na de bevruchting een heel klein kegeltje, zeg maar heel klein dennenappeltje.
Als je goed kijkt zie je gemakkelijk beide soorten bloempjes zitten.
Inmiddels heeft de taxus al gebloeid en de dennenbomen moeten nog gaan bloeien. ( ook coniferen).