Welke olijfboom heeft de meest grijze bladeren?

Voor mijn tuin wil ik een mooie grijze olijfboom. Verschillende soorten hebben verschillende tinten grijs en groen. Welke soort is het meest grijs?

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldig! Ik ga deze in het tuincentrum bekijken. Groetjes

Het beste antwoord

De Europese olijf, Olea europaea, is het soort dat je in de tuincentra en groot handel tegen komt. Maar er zijn ook kweekvormen/rassen die een verhoogde weerstand hebben tegen vocht en kou. Of er ook kweekvormen/rassen zijn die een extra grijs zijn kan ik je niet vertellen.
Wat je zou kunnen doen, als je bij je tuincentrum niet genoeg informatie krijgt, is via google op "Olea europaea" zoeken of "olijfboom". Neem dan contact op met een aantal groot handels. Zij kunnen je vertellen je daar zeker meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er bestaan geen winterharde olijven voor de tuin.
In de afgelopen winter zijn er zeer velen bevroren.
De gewone europese olijf, is winterhard tot slechts -7 graden.
Afgelopen winter was het tussen de - 15 en min 20 graden, dus.........
Zelf zou ik gaan voor een olijfwilg, dat is geen olijf, maar een struik- kleine boom, die erg veel op een olijf lijkt.
Er zijn hiervan soorten met prachtig zilver/grijs blad.
Met zeer welriekende bloemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kleine wilg? Nou niet echt. je praat over meters. Al zijn ze goed te snoeien, het is niet vergelijkbaar met de echte olijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Europese olijf, Olea europaea, is zeker wel goed bestand tegen vorst.
Kleine jonge boompjes zullen met vorst wel bescherming nodig hebben. Als de temperatuur onder de -5°C zakt kunt u de jonge boom het beste goed inpakken.
Maar oudere bomen kunnen veel meer hebben. Wat vaak het probleem is geweest bij olijven die de winter niet overleeft hebben is dat ze in een pot stonden, op de wind of te nat. Dat in combinatie met de vorst kan veel schaden veroorzaken. In normale omstandigheden kan een wat oudere olijf makkelijk -15°C aan tot zelfs -20°C bij hele oude olijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heinikken88 de olijfwilg is geen wilg maar een Elaeagnus soort, neem b.v. de Elaeagnus argentea ,die velen meters hoog kunnen worden, daarom schreef ik ook struik/ kleine boom.
Deze soort lijkt heel erg veel op de olijfboom, met prachtig zilver-grijs ( argentea) blad.
Gezien onze laatste paar winters die erg nat waren, is het niet aan te bevelen, een kostbare olijf aan te schaffen, want de kans op overleven is dan niet groot.
Of ze moeten, net als jij ook schreef, op een beschutte, warme en vooral droge plaats staan, maar dan nog heb ik mijn twijfels.
Heb ook veel palmen zien sneuvelen da laatste paar winters, niet alleen door de strenge vorst, maar vooral door de zeer natte winter.