Hoe heet dat twiet - twiet vogeltje?

Bij mij in de tuin komt de afgelopen dagen vaak een vogeltje, wat kleiner dan een mus en bruinig/ beige van kleur (Is niet goed te zien) Het fladdert onrustig van boom naar boom. Geluid: twiet----twiet. Twee seconden stil en dan weer: twiet----twiet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
12.4K

Het beste antwoord

Een heggenmus in alarm maakt een dergelijk geluid.
Dat onrustig fladderen past bij de staat van alarm.

Een heggenmus is iets kleiner en heeft een spitsere snavel dan een huismus. Het is in het algemeen wat donkerder bruin van tint dan een vrouw huismus of een jongen huismus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten is een vink groter dan een mus
Een twitter, grapje. waarschijnlijk een kleine mus, die nog niet helemaal volgroeid is, en dus nog niet zijn originele kleur heeft. Misschien is hij/zij zijn paps en mams kwijt en is hij daardoor onrustig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk net als hier boven ook dat het een vink is.
Misschien dat je van de vink wel de 'vinkenslag' kent?
In de link staan geluidsfragmenten van de zogenaamde contactroep van de vink. Misschien dat wanneer je deze luistert je weet of het klopt?

p.s voor het geluid dat je bedoelt moet je in de link op contactroep klikken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nu ik het me zo bedenk zou het ook een tjiftjaf kunnen zijn. Al zijn deze veel kleiner dan de huismus. Dat past ook meer bij het onrustige heen en weer gevlieg.

In deze link de contactroep van de tjiftjaf:
http://waarneming.nl/soort/sounds/186
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet mij denken aan een winterkoninkje : volgens mijn vogelboek staat het soms te dansen onder het zingen van 'tsik tsik' . Het is kleiner dan een mus en de kleur klopt ook. Het doet mij altijd een beetje denken aan een komma : een rond vogeltje met een opgewipt staartje. Bij mij woont er eentje beneden in de heg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Daar dacht ik ook direct aan. +
wij hebben kwikstaartjes. die vliegen ook zo leuk van boom naar boom met een boogje.
welk geluid ze maken weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een fitis. Klein, beweeglijk, lichte onderkant.
een jaar geleden