Gaura lindheimeri – Prachtkaars: Hangt er slap bij, wat te doen?

Hallo. Vorig jaar hebben wij gepland de "Gaura lindheimeri – Prachtkaars". Deze staat in een border in de volle zo'n. Volgens mij is de bodem niet een erg nat blijvende bodem (zandbodem).
Probleem nu is dat de plant er erg lelijk bij staat, hangt slap en ziet er kaal uit. Ipv de mooie stevig bos bij planting. Vraag: heb ik verkeerd gesnoeid in het najaar en wat koet ik nu doen om de plant weer te herstellen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
11.3K

Antwoorden (2)

Je hebt geluk dat de gaura de winter is doorgekomen! Het is mij voor het eerst ook gelukt 'm over te houden.
Hou 'm niet te droog: hij houdt wel van een slokje.
Verder is het nu ook weer tijd om voeding te gaan geven.
In dit geval zou ik de gok wagen, en de plant kort afknippen.
Met voldoende voeding en vocht heb je goede kans dat hij weer mooi uit gaat lopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tîp voor het najaar: knip de plant meteen na de bloei terug.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de kennissen die hem afgeknipt hebben in het najaar zijn hem nu kwijt: ik heb er niks aan gedaan en de mijne staat er mooi bij.
oké, een beetje kale stengels aan de onderkant. Wel is het al heel lang erg droog, dus je moet hem goed water geven.
Rieneke1
10 jaar geleden
Naar mijn ervaring blijft het een gok: ik heb 'm vlak boven de grond afgeknipt in het najaar, en hij komt nu weer prachtig bossig op.
Het is een prachtige plant die lang bloeit, maar erg sterk is hij niet. Toch zou ik het erop wagen in bovenstaand geval, want nu ziet het er ook niet uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk moet je de Gaura zien als een eenjarige plant die doorbloeit tot aan de vorst.
Heel vaak komt hij het tweede jaar de winter niet door, omdat hij kan bevriezen en / of verrotten.
Zelden worden ze drie jaar oud.
Uitzonderlijk dit voorjaar dat de Gaura ook boven de grond niet is bevroren!
In onze tuin zie ik zelfs al bloemknoppen komen.!
Nog nooit eerder gezien.
Van nature is de Gaura al een los groeiende plant, maar nu helemaal, dus ziet hij er wat slapjes uit, omdat het eigenlijk de oude bloemstelen van vorig jaar zijn
Ook heeft hij nog een "stresskleur" vaak roodachtig, maar dat gaat weg.
Doe je nu niets, dan zal de plant uitzonderlijk vroeg gaan bloeien en in de loop van het seizoen wat minder slap worden.
Ook kan je besluiten de plant tot een cm. of 10 af te knippen, hierna komt hij voller en steviger weer terug en bloeit dan de gewone tijd.
Een Gaura is het eerste jaar na het planten altijd een mooie bossigge plant.
Het tweede jaar aanzienlijk losser van groei, zelfs slordig om te zien en dat is dus normaal en gaat vaak in het derde jaar dood.
Zelf laat ik ze gewoon groeien zoals ze groeien, ook al vallen ze helemaal om, later herstelt dat wel weer voor een deel en bloeien ze prachtig.