Wat is deze plant van ruim 1,5 meter die ik kennelijk vergeten ben te schoffelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Cryofiel
13 jaar geleden
Wees blij dat je dit prachtexemplaar niet hebt weggeschoffeld! Mag ik er ook één?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is mooi. Afblijven dus!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat erachter staat is trouwens ook heel mooi. Erg giftig, maar erg mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben bang dat ik 'm niet heél tussen de tegels vandaan krijg. Eerst maar 's weten wat 't precies is; beste antwoord tot nu toe is Valeriaan.
En vingerhoedskruid is giftig?
Cryofiel
13 jaar geleden
Geen wonder dat dat het beste antwoord is - dat zal het wel blijven ook, want dat antwoord is van Ed, onze onovertroffen plantenexpert! En ja, vingerhoedskruid is giftig - wist je dat echt niet? Goed oppassen als er kinderen in je tuin (kunnen) komen, want het is al in kleine hoeveelheden gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaande dat kinderen vingerhoedskruid zouden willen eten... Ik heb er vroeger wel eens een hapje van genomen en ben er nooit ziek van geworden. Maar ja, buitenaards he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Giftig voor kinderen én huisdieren (en alle anderen, maar volwassenen nemen zelden hapjes van planten). Ik zou vingerhoedskruid niet in mijn tuin durven zetten omdat mijn poes er gegarandeerd wel eens een hapje van zou nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee katers hebben het beide 12-14 jaar volgehouden zonder vergiftigingsverschijnselen; terwijl ik toch ook wolfsmelk in de tuin heb; ik heb ze eigl. alleen aan gras zien eten; en ook aan de valeriaan trouwens, maar die was nog geen 20cm hoog; misschien dat door hun afwezigheid die plant tussen de terrastegels nu zo hoog heeft kunnen groeien. Is toch wel goed om te weten dat vingerhoedskruid ook giftig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedere kat is natuurlijk even hapgraag. Ik bedoelde dan ook letterlijk dat mijn kat er gegarandeerd een hapje van zou nemen, niet dat ieder huisdier dat gegarandeerd zou doen!

Het beste antwoord

Hoewel ik geen blaadjes kan zien, is het bijna zeker de Valeriaan, die moet er al gestaan hebben vanaf vorig jaar, maar is nu pas gaan bloeien.
De geur van de bloemen is heel zwaar, voor sommige niet lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valeriaan: daar lijkt 't 't meest op; ruikt inderdaad onprettig en dat van "moet er al gestaan hebben vanaf vorig jaar" diskwalificeert mij niet onmiddellijk als tuinier; de plant groeit tussen een trap van terrastegels en daar wied ik nooit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je herkent de Valeriaan aan de lange kale bloemstengels en de zware onprettige geur van de bloemen.
Er is nog een bijzonder kenmerk, aan de wortels van deze plant zit een heel bijzondere lucht, krab er even met je nagel over en je ruikt het, juist deze wortels worden gebruikt als medicijn om weer rust te krijgen in het hoofd en om weer goed te kunnen slapen.

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet de berenklauw zoals ik hem ken; die heeft ook véel meer vertakkingen bij de bloemen (schermbloemige).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ruth, op jouw foto zie je de gewone berenklauw, veel mensen kennen alleen maar de reuzenberenklauw en die heeft enorme bladeren.
Volgens mij fluitekruid, berenklauw heeft hele grote bladeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt inderdaad het meest op de valeriaan kijk of de blaadjes eivormig en grof gekarteld zijn geeft nog meer zekerheid
Bronnen: