Hoe houd ik ratten weg van ons huis?

In onze straat is een gracht. Soms zien we een rat over straat lopen. Nu persoonlijk doet mij dat niks maar mijn moeder is als de dood voor ratten. Wij hebben 5 katten maar ze vangen niets. Hoe lossen we dit op een goede manier op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

- afval en eten niet onafgedekt te laten staan
- alle kieren en spleten te dichten met cement, gaas e.d.
- horren te plaatsen voor kelderramen
- rommelhokken en -zolders op te ruimen
(Bron 1)

Als je in plaats van ratten bestrijden de ratten preventief wilt weghouden kun je het beste een apparaat aanschaffen wat met ultrasoon geluid op een lage frequentie geluid maakt. Dit geluid is niet hoorbaar voor mensen, honden,katten en grote andere dieren. ( uitzonderingen zijn mogelijk)

Het geluid geeft de ratten en muizen pijn aan hun oren en heeft negatieve invloed op hun zenuwstelsel, per ruimte heb je dan zo n apparaat nodig. Preventief kan het goed helpen zodat ze niet de keuze maken om bij jou een nest te beginnen.
(Bron 2)

Als jullie vooralsnog geen ratten in huis gezien hebben dan lijkt het mij dat het voldoende is om te zorgen dat je het eten in het huis goed opbergt en zorgt dat er geen gaten in het huis zitten aan de buitenkant waardoor de ratten binnen kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft niks te doen, want je geeft niet aan dat de ratten in of dicht om je huis spoken. De 5 katten doen qua dat betreft hun werk.....ze vangen ze dan wel niet, maar houden ze zeker op afstand.

Het is juist beter dat de katten ze niet vangen, want ratten dragen vaak ziektes bij zich en soms hebben de ratten gif in hun lijf, afkomstig van rattengif waar ze immuun voor zijn, maar wat jou kat ziek kan maken......ook als de rat in zijn doodsstrijd bijt geeft dat risico's op vieze ontstoken wonden.

Gewoon alles laten zoals het nu is....die beestjes gewoon laten gaan daar bij de gracht.....prima toch?