Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maai je gras wat al paar jaar niet gemaaid is?

ik heb me gras al paar jaar niet gemaaid. en nu ik meer in de tuin bezig ben wil ik het gras lekker kort hebben. het is alleen zo lang dat het plat ligt. ook me normale gras maaier gaan de lange sprieten tussen zitten zodat die vast loopt. ik heb een gras trimmer en dan moet ik uitkijken dat ik de grond niet raak zodat ik geen plekken krijg waar geen gras meer is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
42.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (18)

Ik heb het zelf ooit eens gedaan met.... een schaar!

Het was wel niet zo'n groot stuk,
heb jij wel een te grote lap gras om met een schaar te kortwieken dan is een zeis een betere optie

Toegevoegd na 20 seconden:
http://farm3.static.flickr.com/2005/2509387328_d3ba330b12_o.jpg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de zeis
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst met een zeis doorheen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een elektrische kantenknipper en als je die nog niet hebt moet je er maar een kopen want die heb je straks toch nodig als je het gaat bij houdenn en anders over een paar jaar weer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch met de gras trimmer proberen .
Het is even zoeken naar de juiste hoogte maar die slag heb je zo te te pakken .
Doe eerst een klein stukje op 10 cm hoogte en dan proberen op 5 cm hoogte .
En daarna kun je er wel met de grasmachine erover hoogte 3 cm .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe groot is je veld?

voor 30,- huur je een dag een zware benzinemaaier,
op de hoogste stand en rustig aan dan loopt die zeker niet vast. Met opvangbak dus je hoeft niet te harken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het al zo lang niet gemaaid is , en er zoveel onkruid in groeit, adviseer ik om het om te spitten en opnieuw in te zaaien. En dan goed bijhouden natuurlijk.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik heb zelf een electrische grasmaaier. Als het weer eens voorgekomen is, dat het gras te lang geworden is, na bijv een vakantie, dat de grasmaaier er in stikt, dan haal ik de opvangbak er af en zet de grasmaaier in de hoogste stand. Daarna kantel ik de maaier achterover, zodat hij nog maar op twee wielen rijdt, en haal op die manier de eerste laag er af. Gaat prima. Als het gras wat korter geworden is, dan kan daarna de bak er weer op en maai ik het op de normale manier op de hoogte, die ik wil.

Als je een klassieke mechanische maaier hebt, dan lukt het niet. Dan is voorknippen met de heggenschaar een optie. Of u koopt een goedkope electrische maaier. Bij de bouwmarkt liggen die er al vanaf 60 euro.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Met de bosmaaier. Zo'n handding waar ze ook de sloten mee maaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omspitten die hap, boeren doen dat ook na jarenlang gebruik, omploegen en de graszoden zorgen weer voor goede structuur en bemesting

Toegevoegd na 5 uur:
je kunt gras beter in de nazomer zaaien dan in het voorjaar i.v.m. het onkruid. graszoden is ook een optie, maar ik weet dan niet wat de beste tijd is, in ieder geval niet midden in de zomer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst met de zeis er doorheen,dan omspitten en op nieuw in zaaien.door t onkruid word je gras nooit meer dat wat t was.dus je gras is al opgevreten door t onkruid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon met een normale cirkelmaaier, zet hem op de hoogste stand en duw handmatig de maaier telkens een stukje naar voren en weer terug.
Gebruik geen opvangbak en doe het met droog weer!
hark hierna het ergste er af en maai opnieuw.
De dag er na, opnieuw maaien maar nu met opvangbak.
Moet je nog een maaier aanschaffen, een honda cirkelmaaier bevalt uitstekend!
Die kan dit klusje goed aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal je advies opvolgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook hoog gras?
Wij hebben ook zo'n wild stukje gras, helemaal achter in de tuin bij een vennetje.
Een of twee keer per jaar 'zagen' we het af. Echt waar.
Je pakt een flinke pluk in één hand, en dan zaag je het vlak boven de grond af met een boomzaagje. Gaat prima!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aller aller allerbeste maaiers die er zijn, zijn schapen en geiten.
Stap naar een boer en vraag of je een paar schapen mag lenen of een geit die gewend is om aan een touw of ketting te staan.
Ze bemesten je grasveldje meteen en vreten echt alles kort weg.
Kost geen geld, kost geen brandstof, kost geen arbeid.
Kortom : Ideaal.
Zeker in deze tijd van het jaar hebben de boeren doorgaans niet veel gras meer in het weiland en moeten ze hun dieren bijvoeren.
Ze zullen dus blij zijn als jij ze een tijdje onder je hoede hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal waar ja.
Als je echt stevig wilt leren vloeken, moet je een geit kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geniaal idee!!!
Wij hebben het dit jaar met een bosmaaier gedaan, t is dan even erg kaal, maar binnen 2 weken moet je weer maaien, gras groeit best snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt een groot stuk is, vraag je de dichtstbijzijnde/bestbevriende boer om met zijn tractor en maaier te komen. Of nog beter: met tractor en ploeg, omdat opnieuw inzaaien waarschijnlijk het beste is.

Voor kleinere stukken land zijn al veel goede opties gegeven. Vooral de geiten vond ik leuk ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het zelfde probleem, (nieuw huis) en op bijna 200 m2 gras ga je NIET met een schaar of strimmer aan de gang.

We hebben het gewoon eerst geverticuteerd, (dat scheelde al HEEL veel gras, ondanks de kale plekken), en daarna gemaaid, maar op de hoogste stand (6 cm) ofzo. Daarna konden we redelijk normaal maaien, en met een week of wat waren alle kale plekken dicht. De zon heeft er in juli met name wel wat schade in aangericht, maar ook die schade is inmiddels helemaal hersteld, en ik heb een prachtig groene grasmat, zonder mos en mooi op lengte. Een beetje accumaaier moet dat gewoon aankunnen. Niet meteen op 2 centimeter zetten, want dáár komt-ie echt niet doorheen.

Als je echter al een paar jaar niet gemaaid hebt, zit het er dik in dat je het vanaf nu ook niet elke twee weken zult gaan doen. Vermoedelijk is het een goed idee om te kijken naar iets anders dan een grasmat. Die is nu eenmaal bewerkelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een flink scherpe zeis geeft uitkomst!

Toegevoegd na 36 seconden:
wel goed oefenen voordat het lukt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding