Hoi In de kas heb ik drie mini komkommerplanten staan. de vruchtjes worden geel en vallen er af.wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.3K

Het beste antwoord

Minder water geven als ze er af vallen door te nat staan.
Minder mest geven als ze nu verbrand zijn van teveel mest
Meer zon als ze afvallen van kou en te weinig zonlicht.

Ik kan jouw kas situatie niet beoordelen, maar dit zijn allemaal mogelijkheden. Verder zou het nog kunnen dat je plant aangetast is door bijvoorbeeld een mijt.

Aan te weinig zonlicht kun je overigens vaak weinig doen.....
Verder zijn mini planten vaak niet zo sterk, dus een grotere plant kweken van (liefst) F1 zaden, kan ook helpen. De F1 zaden zijn speciaal gekweekt/geselecteerd op sterkte en ras, en zijn vaak gecoat met een antischimmelmiddel zodat het zaadje zowel als de plant resistenter tegen problemen is.

Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedenk net nog dat het ook kan zijn dat ze een déél van de vruchtjes laten vallen, en niet allemaal. Dat doet menig plant vroeg in de zomer, om te zorgen dat een kleiner deel van de vruchten beter ontwikkelt in plaats van alles vrij slecht laten ontwikkelen. Dat hangt ook af van de hoeveelheid beschikbaar water, voeding en zonlicht.
Bij bomen heet dat "zomerval".

Bij komkommers heb ik er nog nooit van gehoord, maar ik zou zeggen, inspecteer je plant of AL zn vruchtjes dit verschijnsel vertonen, of alleen een deel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hier nog wat interessant lees materiaal:

http://www.leerwiki.nl/De_Eetbare_tuin:Komkommer
http://www.acd-kassen.nl/251-sitemap02/komkommers-kweken.htm
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/komkommers-telen-betekent-ook-vruchten-dunnen-tuinkrantcom/

Toegevoegd na 11 minuten:
.... te weinig mest kan ook nog.... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het laten vallen van kleine vruchten, duidt op een groeistoornis, ik neem aan dat je voldoende water hebt gegeven en voldoende de kas lucht.
Waarschijnlijk is de temperatuur te hoog geweest, deze komt in een kas bij zonnig en warm weer, vaak boven de 40 graden, tomaten en komkommers, kunnen daar niet tegen!
Ze verdampen dan meer water dan ze kunnen opnemen en als reactie daarop, stoten ze hun vruchten af.
De ramen van de kas witten helpt tegen te hoge temperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn kas heb ik 2 komkommerplanten staan. Rondom deze planten maak ik een geul van 10 cm diep en ongeveer 20 cm uit het midden van deze planten. Iedere dag giet ik de geulen vol water maar ik kom niet met water aan de planten. De eerste 1 tot anderhalve meter verwijder ik alle vruchtjes van de plant en vervolgens laat ik de komkommers volop groeien.
Zorg er wel voor dat bijen in de kas kunnen komen en houd de kas goed open voor insecten.
Over 4 tot 6 weken moet je volop komkommers hebben.