Hoe heet de plant die met één stengel blijft groeien door het hele huis?

Mijn moeder had er vroeger zo één alleen kunnen we de naam ervan niet meer herinneren. Het was een plant zonder bloemmetjes en bleef aan één stuk door groeien totdat het uiteindelijk de hele woonkamer rond was.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
Inekez1
7 jaar geleden
Misschien bedoel je de gatenplant? Monstera.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nee het leek meer op dit plaatje http://www.ourhouseplants.com/imgs-gallery/pothos3L.jpg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De monstera (ook wel gatenplant) groeit en klimt niet met één stengel
http://jungletuin.com/2015/10/monstera-deliciosa/#.WCmhsCTl_Xs

Antwoorden (5)

Bedoel je mss klimop ? Dit groeit ook op bomen maar evengoed op muren van huizen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Buiten, maar niet in de woonkamer!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De klimop doet het prima in de woonkamer!
Zelfs op het toilet en in de badkamer!
http://www.vtwonen.nl/tuinieren/tuininspiratie/go-green-met-de-klimop/
De foto die je bij de reacties laat zien is een epipremnum aureum.
Vergelijk de foto uit de bron.

Toegevoegd na 5 minuten:
De engelse site spreek van " de plant met vele namen" .

It used to be known scientifically as Scindapsus aureau or Phaphidophora aureu. In much of Europe it tends to be known as Scindapsus aureus, in America and Canada, Epipremnum pinnatum. The Botanist will call it Epipremnum aureus. The common names it goes by are just as varied, Australian Native Monstera, Devil's Ivy, Golden Pothos, Ivy Arum, Silver Vine and Taro Vine to name just a few. So in our pages to keep things simple, we are going to use its current scientific name, Epipremnum aureus and most popular common name, Pothos. Phew glad we sorted that.
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Vraagsteller vraagt niet hoe de plant op de foto heeft, maar geeft aan dat de plant die hij of zij zoekt daar op lijkt.
De plant heet in Nederland gewoon: Philodendron type Brasil
De Philodendron kent ontelbare types, vandaar de Philodendron met de vele (type) namen.
De soort op de foto die je plaatst heet Brasil.
De soortnaam Brasil dankt de plant aan de gele en groene kleuren van het blad, de kleuren van de Braziliaanse vlag.

Toegevoegd na 24 minuten:
Doordat de ranken op een liaanachtige wijze groeien, kan de plant omhoog klimmen langs een stam of z’n ranken laten hangen. De plant is daardoor te koop als klim- en hangplant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het echt een plant was met één dikke stengel en daaraan de bladeren op dunnere stengels, dan denk ik toch dat het een Monstera was. Die zijn er ook in verschillende soorten.

De bekende gaten in de bladeren ontstaan alleen bij bepaalde lichtomstandigheden en zitten niet meteen in jonge bladeren. Bij een hele lange plant tegen het plafond kan het gebeuren dat de jonge bladeren relatief klein blijven en geen gaten krijgen. Het blad lijkt dan erg op o.a. de Philodendron.

Kenmerkend aan een oudere Monstera is dat de stengel van groen naar grijsbruin kleurt en soms wat schilverig wordt. En een Monstera krijgt luchtwortels vanuit de stengel, dunne bruine 'sliertjes' die wel een meter lang kunnen worden, afhankelijk van standplaats en luchtvochtigheid.

Onderstaande foto's zijn van de Monstera.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het lukt me niet om losse foto's toe te voegen. Deze links hebben ook foto's van de Monstera. Tweede link: foto bij 4e bericht "Posté: Sam 25 Avr 2015 18:42"
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bbbbbahar, schreef gisteren al dat het de gatenplant Monstera juist niet is.
Inekez1
7 jaar geleden
Als je de naam niet kent en je gaat googlen op 'gatenplant' of 'monstera' dan kom je heel veel plaatjes tegen die er heel anders uitzien dan die in mijn link. De plant leek op die in de door hem/haar geplaatste foto, maar hoeft dus niet perse ook die plant te zijn. De tekst heeft het over lange stengel die de kamer doorgroeit. Volgens mij heeft de Philodendron wel vergelijkbaar blad, maar niet zo'n stengel. Vandaar dat ik denk dat het tòch om de Monstera zou kunnen gaan, maar dan dus niet met die grote open bladeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een monstera of gatenplant groeit niet op een manier dat hij de hele woonkamer doorslingert.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gatenplant
Inekez1
7 jaar geleden
Bij mij wel hoor en bij mijn moeder ook. Als 'ie te lang wordt vind ik het niet mooi (en niet handig) en dan haal ik er weer een stuk vanaf. Maar als ik dat niet zou doen gaat 'ie gewoon door. Ik heb 2 stengels, omdat er uit de pot al 2 planten komen die ik zelf als 2 kleine plantjes samen in 1 pot heb gezet. Mensen vinden vaak 1 zo'n sliert niet mooi, dus worden ze vaak kort gehouden en met meer bij elkaar gezet.
Die wiki-link geeft een hele mooie (buiten!) monstera weer in goede groeicondities en goed onderhoud. Laat je 1 plantje 20 jaar lang vanuit 1 potje groeien, dan krijg je een lange stengel met relatief weinig blad. Niet heel mooi, dus bijna niemand maakt daar foto's van. Dat het online niet veel te vinden is, wil nog niet zeggen dat het niet bestaat.
Erna55
7 jaar geleden
De min vind ik onterecht.
Een plus !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De min is terecht, vragensteller heeft al gezegd dat het deze niet is.
is het deze?
Epipremnum Aureus (Pothos / Devils Ivy / Scindapsus)

http://www.ourhouseplants.com/plants/pothos

Toegevoegd na 1 minuut:
https://goo.gl/images/HXPJuB

Toegevoegd na 2 minuten:
wij hebben de plant zelf thuis. hij blijft maar doorgroeien. gekocht bij de intratuin als hangplant

Toegevoegd na 18 minuten:
scindapsus picsus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Deze dacht ik dus ook !
De plant met de vele namen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
een plus, deze min is onterecht
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals iedere van plant zijn er onderverdelingen in soort en uiterlijk door er een eigen naam er aan toe te voegen. De Epipremnum heeft veel soortnamen. De klimmer epipremnum op de foto heeft als soortnaam Brasil vanwege de kleuren van de Braziliaanse Vlag
http://plantcrazy.blogspot.nl/search/label/Epipremnum%20aureum