Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de huurprijs van mijn woning?

Zeven jaar geleden, toen ik mijn huurhuis van de woonvereniging betrok, is een bepaalde huurprijs afgesproken. Ik de afgelopen jaren zijn alle huurprijzen, jaarlijks enorm gestegen.

Zo ook bij mij. Momenteel betaal ik inmiddels € 511,- per maand en krijg ik geen huurtoeslag.

Volgens navraag valt mijn woning in energieklasse C hoewel er geen energielabel voor mijn woning aanwezig blijkt te zijn.

Op de begane grond is mijn woning wél voorzien van dubbele beglazing, op de eerste etage is dit echter niet het geval waarvan de gevolgen in de herfst en winter duidelijk merkbaar zijn.

De slaapkamers zijn niet warm te stoken ondanks de door mezelf aangebrachte radiatorfolie. De thermostaat in de woonkamer hoeft 's winters niet hoger te staan dan 21 graden om in de woonkamer en keuken comfortabel te vertoeven.

Ondanks dat de radiators in de slaapkamers volledig open staan, lijkt het wel of ik dan in een koelkast terecht kom. Om de slaapkamers warm te krijgen móet ik de thermostaat in de woonkamer minstens op 25-26 graden zetten maar dan ga je op de begane grond weer lopen van de warmte.

Kan ik de woonvereniging enigszins verplichten om hier iets aan te doen in de vorm van dubbele beglazing op de eerste etage o.i.d? Ik betaal momenteel € 511,- aan huur, dan mag je toch wel verwachten dat ook op de eerste etage dubbel glas aanwezig is, of heb ik dit mis.

Verder ziet de woning er perfect uit.

Heeft iemand een advies voor mij en bij wie kan ik dan eventueel kan reclameren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Op elke verhoging die gedaan wordt kun je bezwaar maken. In dat bezwaar geef je aan waarom je de verhoging niet terecht vindt.

De Huurcommissie beoordeelt of de voorgestelde huurverhoging redelijk is of niet. Als de Huurcommissie van oordeel is dat de voorgestelde huurverhoging ondanks het bezwaar van de huurder redelijk is, zal de Huurcommissie bepalen dat de huurder de legeskosten (€ 25) moet betalen. Als de Huurcommissie van oordeel is dat de voorgestelde huurverhoging niet redelijk is, zal de Huurcommissie uitspreken welke huurverhoging wel redelijk is.

Let goed op! Zolang je bezwaar in onderzoek is hoef je de verhoging niet te betalen, MAAR als de huurcommissie aangeeft dat je bezwaar ongegrond is dan moet je de "gemiste" verhoging alsnog bijbetalen. Beter dus dan apart zetten.

Succes,
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of je dat kunt eisen. Je bent immers akkoord gegaan met de woning in de huidige staat door het contract te tekenen. Jaarlijkse huurverhogingen vinden plaats op basis van de wettelijke verhoging en eventuele verhoogde servicekosten (mocht dit van toepassing zijn). Deze verhoogde servicekosten moeten dan wel aantoonbaar zijn. De wettelijke verhoging kun je niks tegen doen. Als je goede informatie wil kun je altijd gratis binnen lopen bij een juridisch loket van de gemeente. Deze kunnen je vertellen welke verhoging gegrond is en welke niet.