huis kostenloos uit de verkoop halen?

Mijn huis staat nu bijna 2 jaar te koop en het laatste jaar hebben we geen bezichtigingen gehad.
Nu wil ik mijn huis uit de verkoop halen maar dit kost 600 Euro.
Nu heb ik wel eens gehoord dat als de makelaar het huis binnen 2 jaar niet verkocht heeft je de overeenkomt kostenloos mag beeindigen.
Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.7K

Antwoorden (3)

Kijk eens in je contract daar staat vast het hele verhaal beschreven, je bent altijd de kosten van advertenties en dergelijke kwijt. Misschien kan je hem in de stille verkoop laten staan, wel te koop zonder alle reclame kosten en flyer kosten er omheen. Ga in overleg met de makelaar en je komt er vast wel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij te kunnen, het is namelijk wanprestatie, maar dat kun je waarschijnlijk wel terug vinden op een site voor een overkoepelende vereniging voor makelaars, je kan in iedergeval contact met zo'n vereniging opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten moet je dit vastleggen in het contract dat je met hun afsluit. Heb je de overeenkomst die je met de makelaar hebt opgesteld nog een keer goed doorgelezen? Daar zou een geldigheids termijn in moeten staan. Bij mijn weten is er geen wettelijke termijn voor gesteld.

Wel vind ik dit, waaruit blijkt dat je eigenlijk altijd kosten hebt:

http://www.eigenhuis.nl/juridisch/contracten/makelaar/beeindigen-contract--makelaar/

Intrekking
U kunt een opdracht aan een makelaar te allen tijde intrekken (ook wel opzeggen). Intrekken kunt u bijvoorbeeld doen omdat uw plannen of omstandigheden zijn gewijzigd of omdat u zich gewoon heeft bedacht. U heeft dus eigenlijk geen reden nodig om de opdracht in te kunnen trekken. Intrekking is vaak echter niet kosteloos. U bent vaak de gemaakte kosten, met name advertentiekosten, verschuldigd. Daarnaast moet u meestal intrekkingskosten betalen. Intrekkingskosten zijn bedoeld als vergoeding voor de door de makelaar verrichte werkzaamheden. Door de kosten die u mogelijk verschuldigd bent bij intrekking is het in bepaalde gevallen beter te ontbinden. Dit kan echter niet altijd.

Ontbinding
Voor ontbinding van een opdracht aan een makelaar heeft u een geldige reden nodig. De makelaar moet ernstig tekortschieten in het nakomen van afspraken uit het contract. Hij schiet bijvoorbeeld tekort in het maken van afspraken met potentiële kopers. U moet hem wel de kans hebben gegeven om de fouten te herstellen via een officiële ingebrekestelling. Dit doet u via een brief. Hierin wijst u de makelaar op zijn tekortkoming en geeft u hem een laatste gelegenheid om zijn verplichtingen na te komen. Meld dat als hij dit niet doet u de opdracht mag ontbinden. Bij ontbinding van de overeenkomst bent u geen courtage verschuldigd. Advertentiekosten zijn meestal wel voor uw rekening. Wilt u de overeenkomst met een makelaar ontbinden? Win dan eerst juridisch advies in.

Courtage na beëindiging
Na beëindiging van de opdracht door intrekking of ontbinding bent u normaal gesproken geen courtage verschuldigd. Dit kan anders zijn als er na beeindiging van de opdracht toch nog een (ver)koopovereenkomst wordt gesloten en de makelaar kan bewijzen dat de (ver)koop het gevolg is van zijn inspanningen.