Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet dit kevertje?

Af en toe vind ik deze kleine beestjes op mijn vensterbank op de zuidkant van mijn woning. Aan de noordkant zie ik ze niet. Er staan nu planten, maar eerder niet en toen liepen ze er ook al.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat is uit de familie van de klopkevers een Stegobium paniceum, oftewel een broodkevertje. Een typische voorraad aantaster, want de larven ervan voeden zich met zetmeelhoudend voedsel zoals koeken, brood, beschuiten, macaroni, graan en meel. Het volwassen kevertje richt geen schade meer aan. Maar kijk je voorraadpakken even goed na of er geen uitvliegopeningen in zitten, want dan zijn ze de afgelopen maanden aangevreten door larven. De ontwikkelingsduur van ei tot kever duurt namelijk ongeveer 7 maanden. De aangetaste voorraden moeten worden vernietigd, want sanering van de ontwikkelingsbronnen is de enige effectieve manier om hinder door broodkevers tegen te gaan.

Vergelijk maar met de foto's op http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/overig/vraag/15426/naam-kevertje
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het goede antwoord +. Ben benieuwd of we nog wat van TS horen... (Zal wel niet).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, dat ik laat antwoord. Maar ik heb pas vandaag bericht in mijn inbox ontvangen, dat ik überhaupt een antwoord heb ontvangen. In het begin hield ik het nog in de gaten, maar inmiddels is ook het aantal broodkevers dus flink afgenomen. Ze zaten niet in de buurt van mijn keuken, maar bij raamkozijnen van 5 jaar oud. Misschien hangt er nog ergens zaagsel achter, wat voor mij niet zichtbaar is, en waar ze klaarblijkelijk van houden? Ik wil een ieder bedanken voor het antwoord en ja wellicht heten ze allemaal wel Hansje ;)

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het een diefkever is.

Kijk maar eens naar mijn antwoord (zie bron) op een eerdere vraag op deze site.

Toegevoegd na 3 uur:
Het zouden ook broodkevers kunnen zijn, al lijkt "jouw" kever zwarter.
Google eens op broodkever op google en kijk eens naar foto's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
De lange voelsprieten die zij hebben zie ik niet op de foto van vraagsteller. Ook de kleur klopt niet (ook niet trouwens bij de andere vraag, want daar zoekt men zwarte beestjes).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zullen het nooit weten want vraagstelster is waarschijnlijk al weer afgehaakt. Heel irritant dat er op veel antwoorden geen enkele feedback komt van vraagstellers.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing