Hebben mollen een hekel aan kunstmest?

Vorig najaar heb ik mijn tuin bemest met kunstmest en gedroogde koemest en bij de laatste 5 meter was de kunstmest op.
Nu zit hier een mol en in de rest van de tuin niet, is dit toeval of kunnen ze een hekel aan kunstmest hebben?
Ik woon in een buitengebied en om me heen heeft elk weiland last van mollen en de boeren gebruiken ook alleen maar koemest.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (2)

Kunstmest zijn voedingszouten die de structuur van de grond uiteindelijk aardig kunnen verpesten, hoe slechter de structuur , hoe minder wormen er zijn.
Organische mest (veel beter!) vebetert de structuur van je grond, dus meer wormen , dus meer mollen, echter gedroogde koemest is een van de slechtste organische meststoffen die er zijn, die vrijwel geen uitwerking heeft op de bodemstructuur, dus ook niet op de mollen.
De boeren die koemest gebruiken om van hun mestoverschot af te komen, gebruiken deze mest in bijna vloeibare vorm, hier zitten dus heel veel meststoffen nog in, die anders bij het drogen verloren gaan.
Koop dus nooit geen gedroogde koemest meer, maar koop b.v. culterra, of andere organische meststoffen waar kippenmest en bloedmeel in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt het nu aan de kunstmest of de gedroogde koemest wat de mollen verjaagd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide lees ik uit Ed zijn tekst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gedroogde koemest heeft geen invloed op de grondstructuur, dus ook niet op mollen.
Kunstmest geeft ook geen betere grond, dus krijg je daardoor ook geen mollen.
Bomen gazon en struiken in je tuin hebben wel een grote invloed op je grondstructuur, waardoor er op sommige plekken meer te eten is voor de mollen als op de andere plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Eddijst, nu snap ik het.
Dit is inderdaad zo.

Vele tientallen jaren geleden kon het antwoord op de vraag ‘wat doe ik tegen mollen in mijn gazon’ nog luiden: “strooi maar kunstmest, dan verdwijnen de regenwormen en hebben de mollen er niets meer te zoeken”. Maar tegenwoordig is dat niet meer zo, want het gebruik van kunstmest kan het bodemleven ernstig verstoren, of zelfs vernietigen en is daarom sterk af te raden.

Zie ook bron.